این کشتی آلودگی ها را غرق می نماید...

به گزارش وبلاگ لاوان، خبرنگاران/بوشهر خلیج فارس، دریایی نیم بسته با عمق کم است که تبادل آبی محدودی با اقیانوس هند دارد. وجود ذخائر بزرگ نفت و گاز در این منطقه رشد فعالیت های صنعتی و مالی مانند حفاری، استخراج، و حمل فرآورده های نفتی را به همراه داشته که از مهمترین راه های ورود مواد آلاینده به خصوص آلودگی های نفتی به دریـا هستند. این آلودگی ها همیشه به عنوان مخرب ترین آسیب های زیست محیطی در مناطق نفت خیز شناخته شده اند.

این کشتی آلودگی ها را غرق می نماید...

در سال های اخیر کاهش آلودگی دریاها برای حفظ زیستگاه های آبی کشور و سلامت جانداران دریایی جزو چالش های جدی مسئولان کشور و متولیان است که اقدامات عملی و کاربردی در این حوزه را می طلبد.

به گزارش وبلاگ لاوان، در راستای این کوشش ها، اداره کل بنادر و کشتیرانی استان بوشهر با حضور وزیر راه و شهرسازی پروژه آغاز به کار شناور ویژه مقابله با آلودگی های نفتی (دریا پاک1) را بهره برداری کرد.

تولد دریا پاک1

فرمانده کشتی دریا پاک1 در گفت وگو با وبلاگ لاوان مطرح کرد: طرح و نقشه های ابتدایی دریا پاک1 توسط شرکت نروژی پایه گذاری و سپس ساخت آن به یکی از شرکت های سازنده داخلی محول شد. اما به علت تحریم ها این همکاری خاتمه می یابد و بعد از چند سال به همت مهندسان داخلی و با نظارت سازمان بنادر و کشتیرانی این شناور مراحل تکمیلی خود را سپری کرد و توانست با دانش به روزتر و توانمندتر به بهرهبرداری برسد.

مهریار مرادیان اضافه کرد: استان بوشهر اولین استانی است که برای مبارزه با آلودگی نفتی به وسیله داشتن این شناور پیش قدم شده و شاید سایر استان ها از لحاظ دریانوردی فعال تر باشند اما بوشهر می تواند یک پایگاه مبارزه با آلودگی دریایی تشکیل دهد که نظیر آن در هیچ جای کشور وجود ندارد و یک آغاز بسیار خوب است.

وی در مورد اختصاص این شناور به استان بوشهر نیز شرح داد: وجود بیشترین خط لوله های نفتی زیردریایی در بین مناطقی مثل خارگ، خارگو، گناوه؛ همجواری با استان نفت خیز خوزستان و وجود چاههای نفتی و گازی پارس جنوبی این استان را با سیستم نفتی دریایی و فلات قاره درگیر نموده است که ضرورت این مسئله هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور را مجاب به تعلق دریاپاک به استان بوشهر کرد.

سکاندار رفع کردن آلودگی ها و امداد و نجات دریایی

مدرس دانشگاه ناوبری و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توضیح داد: یکی از مهمترین دستاوردهای این کشتی به حداقل رساندن تاثیرات زیان بار آلودگی نفتی و میعانات گازی است و مخازن این شناور مجموعاً با جمع آوری 550 متر مکعب آلودگی نفتی ظرفیت و توان بالایی در اجرای عملیات پاکسازی دارند.

کاپیتان مرادیان اضافه کرد: در دهه های گذشته شناورهای کوچک در اطراف سکوها می گشتند و اطلاعات کسب شده را به تیم های بازرسی داده و تیم های اعزامی حجم های کمتری از آلودگی ها را رفع می کردند که فرایند ای سخت و زمان بر بود؛ اما اکنون با حضور شناور دریا پاک1 حجم دریافت آلودگی از دریا زیادتر است که با امکانات تعبیه شده در آن آلودگی ها سریعتر به خشکی انتقال می یابد.

وی اعلام نمود: از دیگر کاربردهای طراحی شده این شناور، عرشه وسیع و کارگذاری قایق های نجات بیشتر برای حوادث و سوانح دریایی احتمالی است که به عنوان کشتی مادر، فرماندهی عملیات امداد و نجات را در منطقه عهده دار خواهد بود.

وی ادامه داد: دریاپاک1، اولین کشتی برقی سازمان بنادر و دریانوردی کشور است که با سیستم تماما کامپیوتری احتیاج به صرف انرژی ناوبری زیادی ندارد.

کسب اعتبار فراملی

این کاپیتان که نزدیک به سی سال سابقه دریانوردی نامحدود و ساحلی دارد و دوره های تکمیلی حین خدمت خود را در کشورهایی نظیر انگلستان و سنگاپور طی نموده، تاکید نمود: سیستم دریایی بین المللی است و اگر کشورهای همسایه جنوبی خلیج فارس دچار آلودگی زیست محیطی شوند در صورت درخواستشان به آنها یاری خواهیم کرد که این امر یک اعتبار بین المللی برای استان و کشور به همراه خواهد داشت.

مهریار مرادیان در مورد قابلیت چندمنظوره بودن شناور به وبلاگ لاوان گفت: همیشه در کنار حفاری های دریایی ممکن است مواد نفتی در محیط منتشر گردد که دریا پاک1 دارای سیستمی است که قابلیت پیدا کردن آلودگی ها، جمع آوری و انتقال آنها به خشکی را دارد.

وی اظهار کرد: در دهه های اخیر با توجه به حجم بالای صادرات نفت و سوخت های فسیلی و احداث ریگ های حفاری و سکوهای نفتی به همان نسبت آلودگی های بیشتر شده است و باید اقدامات لازم جهت رفع کردن آنها توسط کشورهای حوزه خلیج فارس انجام گردد.

همکاری سایر کشورهای حوزه نفتی

مرادیان با اشاره به اینکه خلیج فارس و خلیج مکزیک جز دو منطقه بسیار مهم مالی در دنیا هستند گفت: بزرگترین صادرات نفت دنیا از این دو نقطه است و با پیشرفت تکنولوژی حفاری و صادرات نفت، قطعا نفت کش های مشتریان از اقصی نقاط دنیا به خلیج فارس می آیند که باید پیش زمینه ای مقابله با آلودگی دریا توسط کشورهای ذینفع انجام گردد. ایران با تمام مسائل و تحریم ها اولین کشوری است که توانسته گام نخست را بردارد و امیدواریم در آینده سازه های مدرن تری ساخته گردد.

سرنوشت لکه های نفتی

آلودگی های نفتی بعد از جمع آوری توسط دریاپاک1 اگر قابلیت پالایش داشته باشند به چرخه فراوری باز می گردند و از آنها استفاده می گردد؛ امید است که برداشت لکه های نفتی گام موثری در پاک سازی دریاهای آلوده به نفت کشور عزیزمان باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "این کشتی آلودگی ها را غرق می نماید..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کشتی آلودگی ها را غرق می نماید..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید