با زنانی که برای محافظت از کوسه ها می جنگند آشنا شوید

به گزارش وبلاگ لاوان، آنجا را خلیج رویاها نامیده اند و درک علت این نامگذاری چندان به طول نمی انجامد. هنگام صبح زمانی که بادی ملایم می وزد آب به آرامی روی ساحل می چرخد و صیادان در نیمه راه هستند. اینجا باخا کالیفرنیا یکی از منطقه ها با بیش ترین تنوع دریایی در مکزیک قرار گرفته است و حفظ آن بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد.

با زنانی که برای محافظت از کوسه ها می جنگند آشنا شوید

به گزارش مجله ماهانه مُد وُگ، ممکن است فکر کنید که حفاظت از این خلیج صرفا یک دغدغه ای محلی است، اما زنان عضو اُرگ کاس (Orgcas) می گویند که این طور نیست. آن سازمان غیر انتفاعی که به وسیله زنانی در سنین مختلف و از ملیت های گوناگون و با سوابق تحصیلی مختلف تاسیس شده و اداره می شود از سال 2021 میلادی برای حفاظت از حیات وحش دریایی فعالیت می نماید اگرچه داستان اعضای آن و کوشش های متفاوت شان به زمانی بسیار دورتر باز می شود.

پورفیریا گومز مدیر آن سازمان می گوید: ما به عنوان گروهی متشکل از افرادی با پیشینه های مختلف گردهم آمده ایم و متوجه شدیم که اهداف زیادی تا به امروز نادیده گرفته شده بودند.

گومز می گوید: هدف ما محافظت، تجزیه و تحلیل مسائل و جستجوی راه چاره است. مسیر رسیدن به اینجا به مقدار خود ماموریت ساده نبود، اما آن چه مسلم است این است که زنان همه برای یک هدف مشترک کار می نمایند: حفاظت از کوسه ها.

گومز می افزاید: کوسه گونه ای در معرض انقراض است. براساس داده های صندوق جهانی طبیعت (WWF) در حال حاضر دست کم 36 درصد از 1200 گونه کوسه و سفره ماهی در خطر انقراض قرار دارند. در آن سازمان تمرکز بر روی داده ها به مقدار اقداماتی که انجام می دهند مهم است. گومز که پیشینه خانواده اش در زمینه حفاظت از دریا است می گوید: حفاظت به افراد آموزش دیده احتیاج دارد. گومز می گوید علت علاقه جامعه علمی به این حیوان واضح است.

او می افزاید: کوسه ها گونه ای کلیدی هستند که نقش مهمی در زیست بوم ایفا می نمایند آنان گونه های دیگر را در تعادل نگه می دارند.

هشدار ها در خصوص خطراتی که کوسه ها با آن روبرو هستند چندان تازه نیست، زیرا جامعه علمی زنگ خطر را در خصوص خطر انقراض آن حیوانات دهه هاست که به صدا درآورده است. این امر باعث شد که ارگ کاس رویکردی آموزشی برای مقابله با این تهدیدات با تاکید ویژه بر گردشگری مسئولانه اتخاذ کند.

گومز می گوید: یکی از خطرات اصلی برای دریا، صنعت صیادی است، اما مهم است که بین صیادی تجاری و صنفی تفاوت قائل شویم. در مکزیک صید کوسه در مقیاس کوچک هم چنان رسم جوامع بومی است. برای چندین دهه، منبع اصلی عایدی برای کل خانواده ها بوده است. با این وجود، در حالی که خلیج کالیفرنیا به عنوان یکی از مهم ترین منطقه ها صیادی در مکزیک در نظر گرفته می شود مجوز های تازه صید کوسه ها در طول سالیان گذشته کاهش یافته و اغلب افرادی که فعالیت شان به نسل های پیشین باز می شود در این عرصه باقی می مانند.

آن سازمان با آخرین صیادان کوسه در منطقه تماس گرفت تا انتقال شرایط به گردشگری پایدار را پیشنهاد دهد. گومز می گوید با آشکار شدن کاهش جمعیت کوسه ها به علت صید بی رویه صنعتی کوسه ها و سفره ماهی ها حیواناتی هستند که رشد کُندی دارند و تا زمانی که کاملا پیر نشده باشند فراوری مثل نمی نمایند.

برای بسیاری از صیادان این کار به پنج نسل قبل آنان باز می شود. سالوادور ریوس صیادی از آن منطقه می گوید: این منبع عایدیی است که ما در تمام زندگی خود داشته ایم. من بیش از 20 سال را صرف صید کوسه کردم.

با این وجود، آن سازمان پیروز شده تعداد زیادی از صیادان کوسه را تشویق کند تا به فعالیت در عرصه گردشگری به عنوان منبع اصلی عایدیشان روی آورند. آن سازمان تامین نماینده بودجه برای حمایت از قایق های صیادی محلی برای کاربرد در عرصه گردشگری تجاری است.

با این وجود، پیشرفت در این زمینه مستلزم ایجاد اعتماد است. در گذشته زمانی که تیم های تحقیقاتی داده ها را در میان این جوامع جمع آوری می کردند نتایج گاهی اوقات نگرانی هایی را ایجاد می کرد که پس از آن منجر به لغو مجوز های صید بدون اطلاع قبلی می شد. بنابراین، بسیاری از مردم محلی به محققان با شک و تردید می نگریستند و در ابتدا تمایلی به همکاری با ارگ کاس نداشتند. پس از گفتگویی طولانی آنان توانسته اند راه چارهی بیابند که پایداری کوسه ها و خانواده های منطقه را تضمین کند.

گومز می گوید: گردشگری یک جایگزین عالی برای جذب مردم به این پروژه است. امروز هرکسی از تهدید دریا به دلایل مختلف مطلع نباشد بخشی از مشکل است. ما باید مطلع باشیم که دریا به ما احتیاج دارد و کار هایی وجود دارد که همه ما می توانیم انجام دهیم.

آن سازمان بودجه را برای صیادان در نظر گرفت تا به آنان یاری کند به مالی مبتنی بر گردشگری پایدار روی آورند.

مارتینا کوکیو که در این برنامه شرکت دارد می گوید: قایق را به رنگ بنفش در آوردیم و با سقفی پوشاندیم که از گردشگران در هنگام گردش محافظت می نماید.

او می افزاید: بقیه کار مربوط به تاریخ سفر، فراوری محتوا و مدیریت رسانه های اجتماعی و راهنمای سفر است. هدف او این است که صیادان نه تنها در عرصه گردشگری فعال شوند بلکه بتوانند در خصوص گونه های متعدد منطقه و تنوع زیستی آن اطلاعات کسب نموده و آن اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

ماریانا ولز مدیر گردشگری کلمبیایی و متخصص در امور ارتباطات می گوید: فقدان ارتباطات در خصوص علم وجود دارد. دانشمندان تحقیق می نمایند، اطلاعات باورنکردنی و مهمی درباره زیست بوم ها، تهدیدات زیست محیطی و مسائل مرتبط را منتشر می نمایند، اما مردم آن را درک نمی نمایند، زیرا علم مدت هاست که به آموزشگاه و محیط های دانشگاهی محدود شده است. اکنون در می یابیم که تا چه مقدار مهم است که علم برای همگان در دسترس باشد.

ارگ کاس حول چهار محور کار می نماید: علم، آموزش، گردشگری و ارتباطات. اینجاست که حفاظت به مهم ترین مسئله تبدیل می شود. علاوه بر مولفه آموزشگاهک هدف این گروه از زنان باز کردن فضا هایی است که دانش علمی را در دسترس عموم مردم قرار دهند.

فریدا لارا مدیر علمی ارگ کاس که فارغ التحصیل زیست شناسی دریایی است می گوید: ارگ کاس در حال شکستن پارادایم است. من از آن مکتب قدیمی می آیم که در آن حفاظت به عنوان گفتن به مردم در نظر گرفته می شد این که چه کاری انجام دهند و به همین علت است که بسیاری از ابتکار عمل های حفاظتی شکست خورده اند.

تغییر ذهنیت عمومی یکی از کار های دیگر آن سازمان است. گادور مونتانر اقیانوس شناس اسپانیایی متخصص در زمینه کوسه ها می گوید: اگر کسی امروز اینجا بایستد و برای نجات نهنگ ها درخواست پول کند همه یاری می نمایند، اما اگر برای نجات کوسه ها یاری بخواهید هیچ کس یاریی نمی نماید.

صیادی به وسیله کارگذاری مواد منفجره، استخراج معادن زیر آب، و گردشگری و توسعه بی رویه از دیگر تهدیدات اصلی دریا و این گونه ها هستند. یکی از بلندپروازانه ترین اهداف ارگ کاس ایجاد یک ذخیره گاه طبیعی در امتداد ساحل اقیانوس آرام و خلیج کالیفرنیا است.

گومز می گوید: با یاری صیادان ما در کوشش هستیم تا حفاظت از این منطقه را ارتقا دهیم و در نتیجه فعالیت ها را تنظیم کنیم، استخراج معادن و ذخایر زیر آب را ممنوع کنیم، حمل و نقل صنعتی را به منطقه ها خاصی محدود کنیم و از این منطقه بیش تر محافظت نماییم.

منبع: فرارو

به "با زنانی که برای محافظت از کوسه ها می جنگند آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با زنانی که برای محافظت از کوسه ها می جنگند آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید