بی شناسنامه ها زیر سایه سهیم ، ارائه خدمات 10 گانه ثبت احوال در سامانه الکترونیک

به گزارش وبلاگ لاوان، بعد از گذشت مدت های مدید بالاخره درگاه خدمات یکپارچه سازمان ثبت احوال تحت عنوان سهیم افتتاح شد و مورد بهره برداری نهاده شد تا با تولدش تغییرات اساسی و مهمی در این سازمان ایجاد گردد؛ از ارائه خدمات 10 گانه ثبت احوال به صورت مجازی گرفته تا کاهش زمان انجام امور مردم.

بی شناسنامه ها زیر سایه سهیم ، ارائه خدمات 10 گانه ثبت احوال در سامانه الکترونیک

به گزارش وبلاگ لاوان، اما مهم ترین سوغات این درگاه برای جمعیت زیادی از مردم مرزنشین و حاشیه نشین در شهرها و روستاهای کشور، صدور کارت شناسایی موقت بود؛ بی شناسنامه هایی که سالیان سال به بهانه نداشتن شناسنامه از خدمات اجتماعی محروم بودند.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال می گوید: ایجاد درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور(سهیم) در راستای برنامه ها و سیاست های سازمان ثبت احوال کشور به منظور کاهش مراجعات و تعامل بیشتر دوسویه با مردم و تبدیل سازمان ثبت احوال به سازمانی الکترونیک و غیرحضوری راه اندازی شده است. به گفته هاشم کارگر این سامانه قرار است با تمرکز بر ارائه خدمات 10 گانه ثبت احوال هم از تردد حضوری مردم بکاهد و هم فرایند انجام امور را تسریع ببخشد: پایگاه اطلاعات خانواده (روابط سببی و نسبی)، ثبت نام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نشانی، درخواست انتخاب نام، مدارک پیدا شده، درخواست صدور گواهی تجرد، ثبت شکایات، اخبار و قوانین و مقررات ازجمله خدماتی است که این درگاه به مردم ارائه می نماید.

گره گشایی از مشکل بی شناسنامه ها

کارگر با بیان اینکه در این سامانه برای افراد فاقد شناسنامه، شناسه ای تعریف شده تا گره از مشکل کهنه و قدیمی آنها باز گردد، ادامه داد: براساس برنامه ها و سیاست های دولت سیزدهم در جهت ساماندهی افراد فاقد شناسنامه و تأکیدات رئیس جمهور و وزیر کشور در این خصوص ضمن ایجاد زیرساخت های لازم برای شناسایی و ساماندهی این افراد، برای افرادی که فاقد شناسنامه هستند یک کارت و یک کد شناسایی صادر خواهد شد تا شرایط تابعیت آنها تعیین گردد. با توجه به ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی مختص افراد فاقد شناسنامه، تمامی اقدامات و مکاتبات درخصوص آنان ثبت و ضبط می گردد.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال این نکته را هم یادآور شد که در این سامانه بعد از تعریف شناسه اختصاصی برای افراد فاقد شناسنامه با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر می گردد و تا هنگامی که فرد در شرایط فاقد شناسنامه و آنالیز پفراینده در شورای تامین یا هیأت 5 نفره به سر می برد، این کارت معتبر است و می تواند با استفاده از آن از مزایای اجتماعی بهره مند گردد و پس از تأیید یا در تابعیت آنان، این کارت و شناسه مربوطه ابطال می گردد و سایر مراحل مربوطه طی خواهد شد.

صدور 5 میلیون کارت ملی

یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در همین یک سال اخیر اتفاق افتاده انتها چشم انتظاری متقاضیان برای دریافت کارت ملی بوده است. قبل از اینکه دولت سیزدهم بر مسند کار بنشیند، 2 سالی می شد که 10 میلیون متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند چشم انتظار صدور کارت های خود بودند، اما توقف این فرایند باعث شده بود تا آنها نتوانند به خواسته خود برسند.

حالا بعد از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم و از سرگیری صدور کارت های ملی به پشتوانه دانش و فناوری بومی، 5 میلیون نفر تا به حال پیروز به دریافت کارت های ملی خود شده اند و باقی متقاضیان نیز به زودی کارت های ملی خود را دریافت می نمایند. این خبر خوبی بود که وزیر کشور در مراسم بهره برداری از درگاه خدمات یکپارچه سازمان ثبت احوال کشور و کارت شناسایی موقت فاقدین شناسنامه خاطرنشان کرد.

نمی توان بی شناسنامه ها را نادیده گرفت

به گفته وزیر کشور افراد فاقد شناسنامه ای که ادعای ایرانی بودن دارند، اما هیچ مدرکی دال بر این مهم در اختیار ندارند، کسانی هستند که در خاک کشور ما زندگی می نمایند و نمی توان آنها را نادیده گرفت: رسیدگی به مشکل افراد فاقد شناسنامه از اولویت های کاری دولت سیزدهم و تأکیدات همیشگی رئیس جمهور بوده و هست؛ به همین دلیل ایجاد زیرساخت های لازم برای شناسایی و ساماندهی این افراد از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم در دستور کار نهاده شد و حالا با افتتاح سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان به ثمر رسید. حالا در سایه اجرای این طرح، افراد فاقد شناسنامه می توانند با دریافت یک کارت و یک کد شناسایی از خدمات اجتماعی بهره مند شوند.

به روزرسانی سیستم های کاری ثبت احوال لازم است

احمد وحیدی معتقد است هر چند در سازمان ثبت احوال شاهد دستاوردهای خوبی هستیم، اما نباید فراموش کنیم که این سازمان برای ارائه خدمات بهتر نیازمند به روزرسانی سیستم های کاری خود است؛ چراکه این سازمان به لحاظ ماهیتی که دارد می تواند مرجع داده های آماری دقیق و قابل استنادی باشد. آمارهای ثبتی، همواره دقیق تر و به روزتر بوده و نیازمند هزینه های بسیار نیستند و جمع آوری آنها هم برای مردم ایجاد مزاحمت نمی نماید.

این کار، سازمان ثبت احوال را به یک بلوغ می رساند. داده های اصلی در این سازمان وجود دارد که تا به امروز احراز هویت شخصی را برعهده داشته و باید احراز هویت حقوقی نیز در این سازمان انجام گردد. وزیر کشور تأکید کرد: علاوه بر اینکه موقعیت هر فرد باید در سامانه های سازمان ثبت احوال تعیین گردد، احراز هویت مکانی و امضای الکترونیک نیز باید در دستور کار سازمان ثبت احوال قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "بی شناسنامه ها زیر سایه سهیم ، ارائه خدمات 10 گانه ثبت احوال در سامانه الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی شناسنامه ها زیر سایه سهیم ، ارائه خدمات 10 گانه ثبت احوال در سامانه الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید