1376 محصول و تجهیز ایران ساخت نانومقیاس شد

به گزارش وبلاگ لاوان، با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محصولات ایران ساخت نانویی گواهی نانومقیاس دریافت کردند.

1376 محصول و تجهیز ایران ساخت نانومقیاس شد

به گزارش وبلاگ لاوان، محصولات مبتنی بر نانوفناوری، نقش راهبردی و اثربخش خود را در صنعت، توسعه فناوری ها و زندگی جامعه ایفا نموده است. کشورمان نیز به لطف توانمندی شرکت های دانش بنیان و با برنامه ریزی بلندمدت کشور در توسعه فناوری نانو، به دستارودهای قابل توجهی در این حوزه دست یافته و توانسته جایگاه مطلوبی را در باشگاه نانویی های دنیا به خود اختصاص دهد.

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، تعداد محصولات ایران ساخت نانویی که توانسته اند گواهی نانومقیاس را دریافت نمایند، روندی رو به رشد داشته و تا خاتمه آبان ماه امسال، در مجموع 1376 گواهی نانومقیاس به محصولات و تجهیزات ساخت داخل اعطا شده است. حمل و نقل با 27 درصد، بیشترین سهم را در میان حوزه های صنعتی محصولات دارای گواهی نانومقیاس دارد. پس از آن مواد اولیه با 24 درصد قرار گرفته است.

بعلاوه حوزه های عمران و ساختمان با 11 درصد، دارو بهداشت و سلامت با 9 درصد و انرژی، نفت و صنایع وابسته با 7 درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.

فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در فراوری محصولات نانومقیاس

335 شرکت در حوزه فناوری نانو فعالیت داشته اند که این شرکت ها 1140 محصول نانو و 236 تجهیز نانو را فراوری و به بازار عرضه نموده اند. در مجموع فناوری نانو در بیش از 15 حوزه صنعتی وارد شده که محصولات این صنایع تا به امروز به 45 کشور دنیا صادر شده است. آمار کل محصولات دارای گواهی نانومقیاس از سال 1387 تا به امروز روند رو به افزایش داشته است و در این میان محصولات نانومقیاس سهم بیشتری نسبت به تجهیزات نانومقیاس دارد. تا پیش از سال 1394، تعداد تجهیزات نانومقیاس بیش تر از محصولات نانومقیاس در کشور بود که از این سال، محصولات نانویی گوی سبقت را از تجهیزات نانومقیاس ربوده و با شیب قابل توجهی پیشی گرفت.

فرآیند دریافت گواهی نانومقیاس

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در راستای ایجاد شفافیت بازار محصولات نانو و به تبع آن ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف نمایندگان و نهایتا توسعه بازار مواد و محصولات نانو به محصولات حوزه فناوری نانو تاییدیه نانومقیاس اعطا می نماید. این فرآیند به وسیله واحد ارزیابی موسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور) انجام می گردد.

این واحد با آنالیز مدارک و مستندات متقاضی، نسبت به تدوین دستورالعمل بازرسی و طراحی آزمون ها جهت آنالیز محصول اقدام می نماید. پس از بازدید و نمونه برداری از محل فراوری و انجام آزمایش ها طبق طرح آزمون، گزارش فنی واحد بازرسی مبنی بر تایید/عدم تایید نانومقیاس محصول اعلام می گردد.

گواهینامه نانومقیاس به محصولاتی اعطا می گردد که فراورینماینده آن علاوه بر رعایت الزامات فنی اشاره شده، سایر الزامات فراوریی و تجاری مندرج در آیین نامه های موسسه (از جمله پروانه ساخت و یا بهره برداری، واحد کنترل کیفیت فعال، حضور کارشناس نانو در شرکت وغیره) را رعایت نموده و قرارداد اعطای گواهینامه نانومقیاس را امضا نماید. به محصولاتی که فراورینماینده آن صرفاً الزامات فنی محصول را برآورده است، گواهینامه آزمایشی نانومقیاس اعطا می گردد.

مواد و محصولاتی در حوزه فناوری نانو قرار می گیرند و به آن ها تأییدیه نانومقیاس اعطا می گردد که مطابق با استاندارد ملی 12098 و استانداردهای بین المللی (ISO/TS) 27687 در فرایند بازرسی باید مقیاس بین 1 تا 100 نانومتر، مهندسی بودن فرآیند فراوری، بهبود خواص نسبت به محصول مشابه را احصا نمایند.

گواهینامه نانومقیاس با اعتبار یک ساله صادر شده و قابل تمدید است. بعلاوه در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول فراورینماینده، بازرسی های دوره ای از شرکت انجام می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "1376 محصول و تجهیز ایران ساخت نانومقیاس شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1376 محصول و تجهیز ایران ساخت نانومقیاس شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید