جنجال بزرگ بر سر ورود ماشین های شگفت انگیز تسلا به کشور

به گزارش وبلاگ لاوان، پس از گذشت چند سال از انتشار خبر ورود چند دستگاه تسلا به یکی از گمرکات کشور، دوباره این خبر پر رنگ شده و جزئیات جدیدی درباره آن مطرح شده است.

جنجال بزرگ بر سر ورود ماشین های شگفت انگیز تسلا به کشور

به گزارش خبرآنلاین، برخی از خودروسازان کشور، مانند ایران خودرو، در پی تولید خودروی برقی ملی هستند و چندین سال است که به شکل بی حاشیه ای، اقدام به تحقیق و توسعه می کنند. داستان ایران خودرو و تسلا هم از اینجا آب میخورد.

در اوایل سال 1399 خبر ورود 6 دستگاه خودرو تسلا به ایران سر و صدای زیادی به پا کرد. طبق شایعاتی، گفته می شد که این خودرو ها متعلق به یکی از سفارتخانه ها بوده و به صورت سفارشی وارد ایران شده است. اما با بررسی های اجرا شده، اعلام شد که ورود این خودرو ها برای مطالعه و تحقیقات شرکت ایران خودرو می باشد.

با توجه به فعالیت یکی از زیر مجموعه های ایران خودرو به نام جتکو در زمینه خودرو های برقی، احتمال داده می شد که تسلا های وارداتی مربوط به این برند باشند. این شرکت قصد دارد با مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه، آغازکننده تولید خودرو های برقی در ایران باشد.

در دی ماه 1400، یک تسلا مدل 3 در ویدئویی که از شرکت جتو منتشر شده بود دیده شد که مهر تاییدی بر مهندسی معکوس تسلا در ایران بود. در کنار تسلا مدل 3، خودرو های دیگری از این برند مطرح مثل مدل X و S در این مجموعه موجود بودند. تسلا مدل S واردشده به کشور نمونه 75 کیلووات ساعتی بوده و گویا با نمونه چهار چرخ محرک پا به کشور گذاشته است.

فناوری استخراج شده از تسلا، قرار است به شکل مستقیم در جتکو JX 10 به کار برده شود. احتمالا پروژه JX 10 به برخی سامانه های ایمنی تسلا نیز مجهز شود. جتکو JX 10 یک سدان سایز میانه بوده که احتمالاً در ابتدا با نسخه تمام برقی به بازار معرفی شود. با توجه به دانش فنی موجود در کشور، JX 10 می تواند با هر بار شارژ کامل باتری ها مسافتی فراتر از 300 کیلومتر را بپیماید و در کم تر از 40 دقیقه با سامانه شارژ سریع، 80 درصد ظرفیت باتری های خود را تکمیل کند. برخی منابع خبری می گویند که زیرساخت پیشرانه و قوای محرکه جتکو JX 10 بر مبنای خودرو های تسلا و نیز نیسان لیف نسل قبل طراحی شده و ساختار آن بر مبنای یکی از سدان های معروف آلمانی است.

در واقع، جتکو همان مسیری را دنبال می کند که خودروسازان چینی طی کردند؛ یعنی تقلید از خودروسازان بزرگ برای رسیدن به جایگاه رقابت با برقی سازان.

علاوه بر شباهتی که از نظر فنی با خودرو های دیگر وجود دارد، ظاهر جتکو JX 10 هم شبیه به خودرو های کره ای است. طبق تصاویری که از طریق جتکو منتشر شده، تصاویر مدل مفهومی، خودرویی مدرن با طراحی تهاجمی را نشان می دهند.

در برنامه تلویزیونی بی واسطه، با حضور معاون علمی رئیس جمهور، نکاتی بیشتری درباره تسلا های وارد شده و همچنین پروژه آینده جتکو مطرح شد.

فیروز آبادی در جواب به این سئوال که این کار غیر قانونی هست یا خیر، گفت: این مهندسی معکوس در دنیا غیر قانونی است؛ اما ما به عنوان محقق این کار را کرده ایم. ماشین را خریده ایم و دوست داشتیم بازش کنیم؛ گناه نکردیم!

طبق گفته معاون رئیس جمهور، خودروی برقی برخلاف سایر خودرو ها به راحتی قابل کپی کردن نیست؛ چرا که مغزافزار این خودرو ها با چشم قابلیت کپی کردن ندارد و باید اقدام های مهندسی انجام داد. ما خودرو تسلا را باز کردیم و تا یک جایی توانستیم از آن الهام بگیریم؛ از یک جایی به بعد، اما بحث نرم افزار است که اجازه ورود و بررسی نمی دهد.

اگر این پروژه مسیر خود را به خوبی طی کند، می توان به آینده خودرو های برقی در ایران، حداقل کمی امید داشت.

منبع: فرارو

به "جنجال بزرگ بر سر ورود ماشین های شگفت انگیز تسلا به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال بزرگ بر سر ورود ماشین های شگفت انگیز تسلا به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید