حفاظت از خاک راهی برای برخورداری از محیط زیست سالم تر است

به گزارش وبلاگ لاوان، تهران (پانا) - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که کوشش برای حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی، شوری، فرسایش و کاهش کارآمدی آن، راهی است به سوی داشتن محیط زیست هر چه سالم تر ، تنوع زیستی هرچه پایدارتر و امنیت غذایی هر چه بیشتر.

حفاظت از خاک راهی برای برخورداری از محیط زیست سالم تر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، حسن اکبری در پیغامی به مناسبت روز دنیای خاک آورده است: در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر سال 2013، روز 5 دسامبر به عنوان روز دنیای خاک نامگذاری شد. مراسم گرامیداشت این روز هرساله در سراسر دنیا، باهدف جلب توجه نسبت به ارزش و اهمیت خاک به عنوان بستر حیات بعلاوه آموزش دنیایان و ارتقای درک و آگاهی آنان در مورد این منبع ارزشمند و ضرورت حفاظت از آن در قالب کنفرانس ها، جشنواره ها و برنامه های متعدد آگاهی سازی برگزار می گردد.

وی افزود: شعار روز دنیای خاک در سال 2021 جلوگیری از شوری خاک، افزایش حاصلخیزی خاک معین شده است تا به وسیله پرداختن به چالش های رو به رشد مدیریت خاک، مبارزه با شور شدن آن، افزایش آگاهی در مورد آن و تشویق جوامع برای یاری به بهبود سلامت خاک به ارتقای آگاهی درزمینهٔ ضرورت و اهمیت حفظ زیست بوم های سالم و نقش آن در رفاه انسان بپردازد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خاک به عنوان مآمن، زیستگاه و رویشگاه میلیاردها موجود زنده اعم از گیاهان، جانوران، میکرو ارگانیزم ها و بستری برای ارائه خدمات زیست بومی بی نظیری چون تأمین غذا، آب پاک، سوخت و ... بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است، تاکید نمود: تنوع زیستی موجود در خاک در چرخه مواد مغذی زیست بوم، رشد و تغذیه گیاهان، ذخیره و تصفیه آب، سرکوب آفات، مقاومت در برابر فرسایش و موارد متعدد دیگر نقش بسیار مهمی ایفا نموده و برای سلامت و پایداری کلیه زیست بوم های موجود بر کره زمین حیاتی است.

وی افزود: تغییر اقلیم، تخریب زیستگاه ها، شیوه های نادرست مدیریت و بهره برداری اراضی، جنگل زدایی، کشاورزی ناپایدار و بسیاری عوامل دیگر حاصل از افزایش روزافزون نیازهای دنیایان و به تبع آن دست یازی های بی رویه انسان در گنجینه طبیعت، همه و همه خاک را به سمت آلودگی بیشتر، فرسایش سریع تر، شوری بالاتر، ظرفیت بافری و فیلتر کردن محدودتر، کیفیت پایین تر و در نتیجه غنای کمتر تنوع زیستی راهنمایی نموده است، از بهره وری و حاصلخیزی آن می کاهد و حیات انسان و دیگر موجودات زنده را روی کره زمین به مخاطره می اندازد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود: کوشش برای حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی، شوری، فرسایش و کاهش کارآمدی آن، راهی است به سوی داشتن محیط زیست هر چه سالم تر، تنوع زیستی هرچه پایدارتر و امنیت غذایی هر چه بیشتر.

اکبری در سرانجام پیغام خود آورده است: امید است با درک عمیق قدر و منزلت این گنجینه گرانبها، نسبت به سیاستگذاری های مناسب و برنامه ریزی های صحیح برای ارتقای آگاهی و حفاظت هر چه بیشتر از منبع ارزشمند خاک بکوشیم تا هم خود و هم آیندگان را به برترین شکل از خدمات بی نظیر آن بهره مند سازیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "حفاظت از خاک راهی برای برخورداری از محیط زیست سالم تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از خاک راهی برای برخورداری از محیط زیست سالم تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید