خادمی: 10 هزار و 500 کیلومتر محور نو در حال اجراست
به گزارش وبلاگ لاوان، معاون وزیر راه گفت: 6 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و 3 هزار و 300 کیلومتر راستا ریلی نو و 1150 کیلومتر از آزادراه ها در حال انجام است.

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ لاوان، خیرالله خادمی در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با بیان اینکه حدود 10 هزار و 500 کیلومتر از محور های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال انجام است گفت: از این مقدار 6 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و 3 هزار و 300 کیلومتر جهت ریلی نو است و 1150 کیلومتر از آزادراه ها در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق قانون بودجه برای اتمام این پروژه ها 210 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد احتیاج است، گفت: میانه برای پرداخت اعتبارات بین 8 تا 10 است و پروژه های قراردادی هم در حال اتمام است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 1500 قرارداد پیمانکاری منعقد شده که 950 قرارداد از این پروژه ها به مرحله انعقاد رسیده است، شرح داد: پیشرفت فیزیکی پروژه ها 40 درصد است و عملیات اجرایی آن ها هم در حال انجام است. برای تکمیل این 6 هزار و 100 کیلومتر از بزرگراه و راه های اصلی حدود 90 هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار است و باتوجه به آنکه اجرای این پروژه ها در دست ساخت است حدود 8 تا 10 سال زمان ضروری است.
خادمی یادآور شد: باتوجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه ها امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی برای پروژه های راه و بزرگراهی مصوبه قیر را تصویب کند و قیر های لازم را در اختیار پیمانکاران قرار دهد.
وی شرح داد: 1150 کیلومتر آزادراه در دست احداث است و با تأمین منابع مورد احتیاج که حدود 40 هزار میلیارد تومان است امیدوار هستیم امکان بهره برداری در بخش آزادراهی صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بعلاوه درباره نرخ عوارض آزادراه ها هم گفت: نرخ آزادراه ها بر اساس عایدی هزینه شرکت های آزادراهی هست که سرانجام هر سال این شرکت ها پیشنهاد می دهند و ما هم نظر خود را به کمیته اعلام می کنیم. در حال حاضر نرخ عوارض افزایش پیدا نکرده، اما پیش بینی می گردد تا پیش از دهه فجر نرخ عوارض را اعلام کند.
خادمی یادآور شد: هرچقدر نرخ عوارض کمتر باشد مقدار نگهداری آسفالت ها و رویه ها با مشکل روبرو خواهند شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل ونقل کشور بعلاوه درباره راه آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان هم گفت: این پروژه حدود 13.6 میلیارد یوآن چین ال سی مطرح بوده که از این مقدار تنها 2.7 میلیارد یوآن جذب شده و برای اتمام آن احتیاجمند برنامه ریزی هستیم در حال حاضر این جهت ریلی قم تا اصفهان 60 درصد در زیرسازی پیشرفت داشته و پیشرفت کل پروژه حدود 20 درصد بوده است.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین شرایط راه آهن چابهار زاهدان هم گفت: این جهت ریلی حدود 628 کیلومتر است که با احتساب ایستگاه ها به 700 کیلومتر می رسد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن 70 درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه 56 درصد بوده و ما امیدوار هستیم محدوده زاهدان تا خاش که حدود 554 کیلومتر است تا سرانجام سال به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به آخرین شرایط تخصیص قیر هم گفت: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال 1400 مقرر شد در 6 ماه دوم قیر به پروژه ها تزریق گردد بنابراین در 6 ماهه ابتدای سال جاری ما هیچ حواله ای برای دریافت قیر نداشتیم. در حال حاضر 600 کیلومتر از پروژه های آزادراهی آماده آسفالت است که به علت کمبود قیر هنوز بخش عمده ای از این پروژه ها آسفالت نشده. در حال حاضر که در 6 ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ شده که ما آن را در اختیار پیمانکاران قرار دادیم. در حال حاضر احتیاج سالانه ما 350 هزار تن قیر است که تنها 115 هزار تن که معادل یک سوم از پروژه ها می گردد ابلاغ شده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد.
خادمی بعلاوه درباره آخرین شرایط منطقه 2 آزادراه تهران شمال هم گفت: این پروژه 22 کیلومتر است که 6 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و 6 و نیم کیلومتر آن به جای مانده که پیشرفت فیزیکی 50 درصدی دارد و با همکاری بنیاد مستضعفان و بعلاوه به شرط تأمین اقتصادی بتوانیم تا سرانجام سال 1401 یک باند از آن را به بهره برداری برسانیم.
وی گفت: کل باند این آزادراه 16 کیلومتر است که 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد که 50 درصد آن به وسیله بنیاد مستضعفان و 50 درصد به وسیله دولت باید پرداخت گردد و تا کنون 800 هزار میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار داده شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل ونقل کشور با بیان اینکه آزادراه غدیر و بعلاوه ادامه همت-کرج نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی جهت تهران کرج داشته و در آزادراه همت یک پل بر روی کنارگذر آن وجود دارد که باید این پل هم تکمیل گردد تا ما شاهد سرویس دهی بهتری در جهت تهران کرج باشیم.
خادمی گفت: در حال حاضر استقبال بسیار خوبی از جهت آزادراهی غدیر شده است.
وی در سرانجام گفت: 472 کیلومتر از جهت های ریلی کشور از ریل ملی استفاده شده و بعلاوه 200 دستگاه سوزن که نقش مؤثری در پروژه های ریلی داشته است هم به وسیله فراوری داخل تأمین شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو