خارجی هایی که خولیو ولاسکو نشدند

به گزارش وبلاگ لاوان، الساندرا کمپدلی، مربی ایتالیایی که حدود یکسال سرمربی تیم ملی والیبال زنان ایران بود به همکاری خود با فدراسیون والیبال خاتمه داد. او که با تبلیغات زیادی به ایران آمده بود توانست با تیم ملی بانوان، نایب قهرمان بازی های کشور های اسلامی گردد. این نایب قهرمانی از جهات زیادی با ارزش بود؛ اما سطح رقابت های والیبال بانوان کشور های اسلامی به گونه ای بود که با مربیان داخلی هم می شد همین نتیجه را کسب کرد.

خارجی هایی که خولیو ولاسکو نشدند

در مورد اینکه چرا فدراسیون والیبال قید کمپدلی را زد دلایل مختلفی مطرح شد. میلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال در این خصوص گفت: یک سالی که گذشت فرصت خوبی بود که هم کمپدلی تیم ملی زنان ایران را بشناسند و هم فدراسیون از توانمندی های فنی این مربی مطلع گردد. نتایجی که حاصل شد شاید با توجه به سرمایه گذاری ای که اجرا شده، توقعات فدراسیون را به صورت کامل برآورد نکرد، اما اتفاقات خوبی هم در این مسیر رخ داد که جا دارد از زحمات این مربی ارزشمند ایتالیایی تقدیر و تشکر کنیم. پس از مسابقات جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا با توجه به آنالیز های کمیته فنی و تخصص و سابقه خانم الساندرا، تصمیم گرفتیم راهنمایی تیم ملی زیر 16 سال دختر کشورمان را بر عهده این مربی ایتالیایی بگذاریم.

تقوی اشاره مستقیمی در مورد دلایل خاتمه همکاری با کمپدلی نکرد. هر چند شنیده می گردد فدراسیون قصد داشت از این مربی تنها برای تیم زیر 16 سال استفاده کند و او دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی بانوان فعالیت نکند؛ اما کمپدلی حاضر به پذیرش این پیشنهاد نشد.

کمپدلی یکی دیگر از مربیان خارجی والیبال ایران است که در نهایت کنار گذاشته شد؛ مربیانی که نمی توان گفت همه آن ها ضعیف بوده اند یا کارنامه موفقی نداشته اند. محمدرضا داورزنی از سال 1385 تا به امروز حدود 15 سال ریاست فدراسیون والیبال را بر عهده داشته و در این مدت 8 مربی راهنمایی تیم ملی را بر عهده داشته اند و با یک حساب سرانگشتی تعیین می گردد که به هر کدام از این مربیان کمتر از 2 سال فرصت داده شده است. عجیب اینکه بر خلاف ثبات مدیریت در مدیریت فدراسیون والیبال که یکی از مهمترین عوامل موفقیت والیبال ایران محسوب می گردد کادرفنی تیم های ملی و به خصوص تیم ملی مردان دارای چنین ثباتی نبوده است.

فرایند جذب و در نهایت قطع همکاری با سرمربیانی که پیش از بهروز عطایی سرمربیگری تیم ملی را بر عهده داشتند از 2 حالت خارج نیست. اگر این مربیان در حد و میزان های راهنمایی تیم ملی نبودند یا اینکه عملکرد خوبی نداشتند پس فدراسیون والیبال در جذب آن ها اشتباه نموده است. اگر هم سرمربیان پیشین و خارجی تیم ملی جزو بهترین های جهان بودند و می توانستند به تیم ملی یاری نمایند پس فدراسیون در قطع همکاری با آن ها اشتباه نموده است.

به جز ولاسکو که خودش درخواست کناره گیری از سرمربیگری تیم ملی والیبال را کرد، گاییچ، کواچ، لوزانو، کولاکوویچ و آلکنو مربیانی بودند که همانند مربیان ناکام از ایران رفتند. در این که داورزنی در بسیاری از جهات عملکرد خوبی در والیبال ایران داشته شک و شبهه ای وجود ندارد؛ اما باید بپذیرد که کادر فنی تیم ملی والیبال هیچگاه دارای ثبات نبوده است. این مسئله می تواند تجربه بزرگی برای وی و حتی روسای آینده فدراسیون والیبال باشد تا تحت تاثیر افکار عمومی و البته خارجی بودن آن ها مربیانی را استخدام و در نهایت خیلی زودتر از حد تصور با آن ها قطعا همکاری نکند.

منبع: فرارو

به "خارجی هایی که خولیو ولاسکو نشدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارجی هایی که خولیو ولاسکو نشدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید