درمان اختلالات بینایی مادرزادی با ژن درمانی

به گزارش وبلاگ لاوان به نقل از نیواطلس، این درمان فعالسازی ژن هایی است که سلول های خواب را به سلول های تازه حسگر نور در شبکیه تبدیل می نمایند تا جایگزین سلول های از بین رفته، باشند.

درمان اختلالات بینایی مادرزادی با ژن درمانی

بیماری های ژنتیک مانند ورم رنگیزه ای شبکیه(رتینیت پیگمانتوزا) زمانی اتفاق می افتد که سلول های حسگر نور در شبکیه از بین می روند. این روند در گذر زمان بینایی فرد را مختل می نماید و توانایی وی برای ردیابی جزئیات و رنگ را کاهش می دهد و در حقیقت نوعی تاثیر تونل بصری ایجاد می نماید. حتی بیماری در موارد شدید ممکن است به نابینایی کامل منجر گردد.

در پژوهش نو محققان دانشگاه مونترال روشی ابداع نموده اند که به نظر می رسد در معکوس کردن روند کاهش بینایی موثر بوده است. محققان روشی برای فعالسازی سلول های خواب در شبکیه ابداع نموده اند تا آنها را دوباره تنظیم و به سلول های عصبی القائی تبدیل و در مرحله بعد به سلول های حسگر نور تغییر دهند. به این ترتیب بینایی از دست رفته احیا می گردد.

سلول های مولر(Müller cells) نوعی گلیا هستند که ساختار پشتیبان برای اعصاب شبکیه فراوری می نمایند. در ماهی سلول های مولر را می توان دوباره فعال کرد تا شبکیه را پس از آسیب به علت جراحت یا بیماری، احیا نمایند. اما این قابلیت در پستانداران وجود ندارد. در تحقیق نو مجموعه ای از ژن ها آنالیز شده که احتمالا به احیای سلول های مذکور یاری می نماید.

برای این منظور محققان مجموعه ای از عوامل رونوشت ژن به نام Ikzf1 و Ikzf4را شناسایی کردند که در سلول های مولر تفسیر می گردد تا آنها را به نورون های شبکیه ای تبدیل کند. چنین روندی را می توان برای جایگزین کردن سلول های کلیدی حسگر نور نیز به کار برد. تحقیقات دیگر نشان دهنده نتایج رضایتبخش برای انجام کارهای مشابه با دیگر عوامل رونویسی ژن است.

هرچند این تحقیق همچنان در مراحل اولیه است اما محققان معتقدند امیدی برای احیای شبکیه و و بینایی در افراد مبتلا به مراحل پیشرفته بیماری ها به وجود می آورد.

این پژوهش در ژورنالProceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "درمان اختلالات بینایی مادرزادی با ژن درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اختلالات بینایی مادرزادی با ژن درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید