سقف بخشی از آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت

به گزارش وبلاگ لاوان، مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد گفت: بخشی از سقف آب انبار مرکزی نوش آباد که به عنوان مسیر ورود به مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد استفاده می شود، فرو ریخت.

سقف بخشی از آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت

به گزارش وبلاگ لاوان، میثم حسان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: شهرداری شهر نوش آباد از نیمه دوم دی ماه اقدام به بازسازی و تخریب و تزلزل در عرصه بنای تاریخی آب انبار مرکزی از آثار دوره صفویه به شماره ثبتی3624 کرد که ورودی اصلی شهر زیرزمینی نوش آباد است.

وی افزود: طبق قانون اداره میراث فرهنگی، زمان بازسازی آثار تاریخی از اردیبهشت تا آبان ماه است، ولی شهرداری نوش آباد بدون توجه به هشدار فعالان میراث فرهنگی و در فصلی غیرقانونی دست به بازسازی غیر کارشناسی این اثر زده است.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد، شرح داد: اقدامات خودسرانه شهردار نوش آباد، بدون توجه به اهمیت میراثی آثار ملموس شهر و بدون توجه به هشدارهای انجمن دوستداران آثار تاریخی نوش آباد که بعضاً با چشم پوشی اداره میراث شهرستان آران و بیدگل همراه بوده، سبب بروز این مسائل شده است.

حسان تأکید کرد: شهرداری نوش آباد به تکرار اقدام به تخریب آثار و ابنیه تاریخی نوش آباد کرده است که بریدن پاشیر آب انبار مرکزی، مجوز غیرقانونی برای تخریب خانه آقایی که بیش از 150 سال مرکز تعزیه نوش آباد بوده است و تخریب خانه رنجبر بخشی از این پروژه بوده است.

وی گفت: آب انبار مرکزی نوش آباد، اثری ارزشمند و سالم بود که با کشف شهر زیرزمینی نوش آباد و لزوم دسترسی آسان تر به این اثر با استفاده از راه پله های این آب انبار مسیر ورودی فراهم می شود و در حال حاضر جان گردشگران نیز تهدید می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد نیز به ایسنا، گفت: شهرداری به بهانه سنگفرش محوطه بیرونی آب انبار و استفاده از فضای آن جهت برگزاری همایش و نشست در فضای روباز، اقدام به خاک برداری محوطه بیرونی و مجاور مخزن و سقف انبار کرده است.

سعید آقایی افزود: بازسازی محوطه بیرونی شهر زیرزمینی نوش آباد، علیرغم حساسیت فضا به علت عبور و مرور از محوطه زیرین آن و ایجاد مخاطرات جانی فراوان برای گردشگران در فصل زمستان و شرایط نامساعد جوی، تأمل و دقت بیشتری می طلبید.

وی افزود: شهرداری نوش آباد بدون بهره گیری از نظر کارشناسان و خبرگان میراث و به شکلی خودسرانه و ناشیانه بخشی از بدنه خاکی که حدود پنج قرن اثری بی نظیر بزرگ ترین آب انبار شهر را دست کاری کرده و باعث تزلزل و سست شدن محوطه بیرونی آن شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد، شرح داد: متخصصان حوزه آب انبارها معتقدند که در قدیم خاک مخزن آب انبارها به نحوی تخلیه و برداشت می شده که فقط محدوده و محوطه اصلی مخزن خالی شود و خاک دور آن را تا حد امکان دست کاری نمی کردند تا مهر و موم بودن خاک پشت مخزن فشار زیاد ناشی از میلیون ها لیتر آب را تحمل کرده و بدین وسیله از شکستگی و تخریب مخزن جلوگیری شود.

وی گفت: متأسفانه مجریان این امر سطح قابل ملاحظه ای از خاک دور مخزن را به بهانه کم کردن اختلاف سطح برداشت کرده و پس از خاک برداری نیز آن را به حال خود رها کرده اند و دور از فکر نیست که در بارندگی های اخیر حجم زیادی از آب باران و برف به لایه های زیرین و پشت بدنه آب انبار نفوذ کرده که آثار و تبعات سوء آن در آینده هویدا خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد گفت: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون مجوز اداره میراث فرهنگی اقدام به تعمیر و تجدید و .. .آثار ملی مبادرت ورزد مرتکب جرم شده و به حبس شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می شود.

آقایی تأکید کرد: نهادهای مربوط باید بیان کنند که با کدام مجوز قانونی و با نظارت کدام کارشناس و متخصص حوزه میراث این اقدام اجرا شده است. اقداماتی که هویت این شهر تاریخی را خدشه دار کرده و امانت آیندگان را در دستان ما یکی پس از دیگری در معرض نابودی قرار می دهد.

منبع: دنیای سفر

به "سقف بخشی از آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف بخشی از آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید