طراحی برترین سیستم کولینگ تابلو برق

به گزارش وبلاگ لاوان، یکی از تجهیزات مهم صنعتی که از آن برای خنک کردن تابلو برق و باکس های مخابراتی استفاده می گردد، کولر تابلو برق است. این کولرها به صورت پرتابل هستند و بر روی تابلو برق و یا بالای آن مورد نصب قرار می گیرند. با روشن شدن کولر تابلو برق، اجزای داخلی تابلو برق ها و سایر تابلوهای صنعتی خنک می شوند و از داغ شدن آنها جلوگیری می گردد. حال برای اینکه بتوان از این تجهیزات به برترین شکل استفاده نموده و از مزایای آنها بهره مند شد، باید به ظرفیت آنها توجه گردد. در ادامه با این تجهیزات بیشتر آشنا شده و به نحوه محاسبه ظرفیت کولر تابلو برق اشاره خواهیم داشت.

طراحی برترین سیستم کولینگ تابلو برق

کولر تابلو برق چیست؟

کولر تابلو برق یک وسیله سرمایشی و خنک کننده است که از آن برای خنک کردن تجهیزات داخلی تابلو برق و پانل های مخابراتی استفاده می گردد. این کولرها به صورت پرتابل هستند و به تابلو برق متصل می شوند. با اتصال کولرها به تابلو برق، قطعات داخلی آنها به خوبی خنک می شوند و از دما و حرارت فراوری شده آنها کاسته می گردد. همین موضوع روی افزایش راندمان تابلو برق ها و باکس های مخابراتی تاثیر زیادی می گذارد.

کولرهای تابلو برق در انواع سقفی یا دیواری موجود هستند که نوع دیواری آن بر روی دیواره تابلو برق نصب می گردد. اندازه و وزن این کولرها باید به اندازه ای باشد که تابلو برق قادر به نگهداری و حفظ آن باشد. با نصب کولر تابلو برق میتوانید به کاهش دمای قطعات تابلو برق یاری کنید و مانع از سوختگی یا آسیب دیدگی آنها شوید. بعلاوه با این کولرها میتوانید از ورود گرد و غبار به داخل تابلو برق جلوگیری نمایید.

نکات مهم در طراحی سیستم کولینگ تابلو برق و سایر تابلوها و باکس های صنعتی

در این رابطه میتوان به 4 مورد زیر اشاره نمود:

  • معین کردن ماکزیمم دمای مجاز عملکرد تجهیزات الکتریکی
  • معین مجموع حرارت فراوری شده داخل باکس های مخابراتی و تابلو برق ها
  • معین انتقال حرارت هدایتی و جابجایی از دیواره باکس ها و تابلوها
  • معین کردن ظرفیت و اندازه مناسب سیستم خنک کننده و کولر گازی تابلو برق

در ادامه به آنالیز بیشتر هر یک از این موارد می پردازیم.

  1. معین حداکثر دمای مجاز داخل تابلو برق یا Enclosure

طراحان تابلو برق و باکس های مخابراتی باید حداکثر تلرانس دمایی قابل قبول قطعات داخل باکس و تابلو را معین کنند. سیستم سرمایش برای آنها هم باید به گونه ای در نظر گرفته گردد که حداکثر دمای داخل تابلو برق از کمترین اندازه دمای ماکزیمم مجاز تجهیزات برقی و الکترونیکی بیشتر نگردد. به طور معمول حداکثر دمای مجاز کارکرد قطعات الکترونیکی به وسیله کاتالوگ سازنده تجهیزات الکتریکال معین می گردد.

  1. معین مجموع حرارت فراوری شده داخل باکس های مخابراتی و تابلو برق ها

یکی از مواردی که در طراحی سیستم کولینگ تابلو برق ها اهمیت زیادی دارد، معین کردن حرارت فراوری شده داخل آنها است. تجهیزاتی چون کنترلرها و VFDها در اثر کار از خود حرارت فراوری می کنند. چرا که بخشی از انرژی الکتریکی ورودی به صورت حرارت درآمده و از آن خارج می گردد. حال حرارت فراوری شده به وسیله هر یک از این قطعات، باعث افزایش اندازه حرارت فراوریی داخل باکس یا تابلو برق می گردد. اندازه حرارت فراوری شده هر یک از این قطعات هم به وسیله سازنده آن اعلام می گردد که این اندازه به وسیله کاتالوگ در دسترس است. با در نظر گرفتن این مقادیر میتوان به مجموع حرارت فراوری شده به وسیله تمام قطعات موجود در تابلو برق پی برد.

  1. معین انتقال حرارتی و جابجایی از دیواره باکس فلزی

علاوه بر اینکه قطعات داخلی سبب افزایش دمای تابلو برق یا باکس مخابراتی می گردد، دمای آنها میتواند بر اثر دمای بالاتر محیط بیرونی نیز افزایش پیدا کند. بعلاوه اگر تابلو برق و باکس ها در معرض تابش نور خورشید باشند، فضای داخلی رک Outdoor و داخل تابلو برق افزایش پیدا می کند. از طرفی اگر تابلو برق ها در نزدیکی منابع گرمایشی یا منابع حرارتی همانند کوره ها یا گرمکن ها نصب شده باشند، این امر نیز سبب افزایش دمای داخل آنها می گردد.

حال اندازه انتقال حرارت از دیواره تابلو برق میتواند اندازه مثبت یا منفی داشته باشد. اگر دمای محیط بیرون از دمای محیط داخل تابلو برق کمتر باشد، بدنه تابلو سرد می گردد که این به معنای منفی بودن انتقال حرارت به داخل تابلو برق است. حال اگر دمای بیرونی بیشتر باشد، گرمای بیرون به فضای داخل آن منتقل می گردد که به معنای مثبت بودن انتقال حرارت است. از طرفی اندازه انتقال حرارت به اندازه سطح بدنه باکس فلزی نیز بستگی دارد. از این رو چیدمان تجهیزات باید به گونه ای باشد که گردش هوای مناسبی در داخل باکس یا تابلو برق صورت بگیرد. در غیر این صورت حرارت در داخل آن به دام افتاده و همین موضوع سبب افزایش دمای آن می گردد که میتواند منجر به وارد شدن خسارات زیاد و از کار افتادگی تابلو و دستگاه گردد.

  1. معین کردن ظرفیت و اندازه مناسب کولر تابلو برق

آخرین نکته که از اهمیت زیادی برخوردار است، معین ظرفیت و اندازه مناسب سیستم خنک کننده تابلو برق است. در واقع کولر گازی تابلو برق باید در ظرفیت و اندازه مناسبی در نظر گرفته گردد تا بتواند به خوبی به خنک کردن تجهیزات داخلی تابلو برق و باکس های صنعتی بپردازد. کولر تابلو برق ها در انواعی چون دیواری و سقفی موجود هستند و هر یک از ظرفیت خاصی برخوردار می باشند. این کولرها باید توانایی انتقال حرارت فراوری شده به وسیله تجهیزات داخلی تابلوها را داشته باشند. از این رو پس از محاسبه ظرفیت واقعی مورد احتیاج، باید به سراغ خرید کولر تابلو برق با توان و ظرفیت مناسب رفت. توان و ظرفیت این تجهیزات هم به وسیله سازنده آن اعلام می گردد. از این رو بهتر است در زمان خرید کولر گازی تابلو برق، در رابطه با این موضوع از فروشنده سوال نمایید.

به یاد داشته باشید که در زمان سفارش کولر تابلو برق، به نصب فیلتر هوا بر روی دریچه مکش بخش بیرونی توجه کنید. این موضوع در محیط هایی که از گرد و غبار زیادی برخوردار هستند، اهمیت زیادی دارد. چرا که نفوذ هرگونه آلودگی و گرد و غبار به داخل تابلو برق و باکس ها، باعث افزایش فشار کندانسور می گردد که این موضوع سبب افت راندمان سیستم کولینگ تابلو برق می گردد.

خرید برترین کولر های تابلو برق از شرکت سرما پویش

برای سفارش و خرید کولر گازی تابلو برق، میتوانید به وسیله شرکت سرما پویش اقدام نمایید. سرما پویش یکی از شرکت های با سابقه است که از سال 88 تا به امروز در زمینه فراوری انواع سیستم تهویه مطبوع و بعلاوه کولر تابلو برق فعالیت می کند. این شرکت کولرهای تابلو برق را با ظرفیت های مناسب و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی مختلف ایران فراوری می کند. برای همین جهت خرید کولر تابلو برق با ظرفیت و توان مناسب، میتوانید به وسیله این مجموعه اقدام نمایید. کارشناسان سرما پویش بر اساس شرایط محیط و حرارت فراوریی تابلو برق ها، برترین ظرفیت و توان کولر تابلو برق را به شما اعلام می کنند.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید برترین سیستم کولینگ و خنک کننده را برای تابلو برق های خود در نظر بگیرید، باید به 4 فاکتور اشاره شده در متن توجه داشته باشید. با توجه به این موارد میتوانید برترین سیستم کولینگ و برترین کولر گازی تابلو برق را انتخاب نموده و به کاهش دمای تابلو برق و افزایش راندمان و کارایی آن یاری نمایید. جهت خرید کولرهای تابلو برق و یا اطلاعات بیشتر در این زمینه، میتوانید با کارشناسان شرکت سرما پویش در تماس باشید.

منبع: اتاق

به "طراحی برترین سیستم کولینگ تابلو برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی برترین سیستم کولینگ تابلو برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید