فتیله شنبه تعطیله؟!

به گزارش وبلاگ لاوان، اخیرا دولت لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه) را به مجلس ارسال کرده است. بر اساس سخنان، ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، این طرح پیشنهاد می کند؛ پنجشنبه ها به صورت سراسری در تمام کشور تعطیل باشد. همزمان با این طرح، جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کرده اند که بر اساس آن شنبه ها به جای پنج شنبه ها تعطیل شود.

فتیله شنبه تعطیله؟!

به گزارش وبلاگ لاوان، لایحه دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، پنجم آذرماه سال گذشته به مجلس ارسال و به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده بود. با وجود این که افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس موافقان زیادی دارد، با این وجود همچنان درباره انتخاب روز های تعطیل بین نمایندگان مجلس اختلاف نظر هایی وجود دارد.

طرفداران و مخالفان تعطیلی شنبه ها چه می گویند؟

ساماندهی تعطیلات موضوعی است که از زمان مجلس ششم تا کنون مطرح بوده، ولی به دلایل گوناگون، هنوز معین تکلیف نشده است. تعطیلات نوروزی، تغییر برخی تعطیلات مذهبی و موارد مشابه، موضوعاتی است که در قالب طرح های مختلف، بار ها در بهارستان به بحث گذاشته شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

در این بین، موضوع تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها از موضوعاتی است که اخیرا به شدت بین نمایندگان مجلس داغ شده است. این موضوع در ادوار گذشته مجلس نیز طرح و واکنش های مختلف را به همراه داشته بود. برخی از دریچه مخالفت با آن بر آمده و برخی دیگر از دریچه دفاع. در جبهه مخالفان، برخی نمایندگان مجلس دوم دلیل مخالفت خود با تعطیلی شنبه ها را تکریم غرب گرایی معرفی می کردند. برای نمونه حمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم باور داشت که تعطیلی شنبه، نوعی تقلید از غرب است و آنچه برای ما مهم است اینکه مجموعه ارزش های کشور باید به حد کافی مورد احترام باشند. نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم نیز معتقد بود: تعطیلی روز شنبه، تعطیلی نیست که مسلمانان روی آن اتفاق نظر داشته باشند، چون این بار منفی در کشور های اسلامی دارد.

بر خلاف سلف خود، به نظر می رسد نمایندگان مجلس یازدهم به تعطیلی شنبه ها رویکردی مثبت تر دارند. موافقان تعطیلی شنبه ها معتقدند این کار به کاهش مصرف انرژی و افزایش تبادل ارتباط بین المللی کمک می کند. برای نمونه محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس می گوید: تعطیلی شنبه ها به جای پنج شنبه ها و بهره مندی تمامی نیرو های کار اعم از دولتی و بخش خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان مالی و مردم از مجلس است. با ارائه اصلاحیه ای بر لایحه دولت به کمیسیون اجتماعی، پیگیر هردو مطالبه هستم. این امر به بهره وری، ارتباطات بین المللی و عدالت، کمک خواهد کرد.

برخی دیگر موضوع تبادلات با بازار های پولی و بانکی را مورد تاکید قرار می دهند. احمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی معتقد است: تعطیلی شنبه ها به جای پنج شنبه ها آسیب به سیستم پولی و بانکی کمتر می شود. او می گوید: با افزایش تعطیلات آخر هفته موافق هستم، اما بهتر است روز های تعطیلات جمعه و شنبه باشد به دلیل اینکه ما بتوانیم با کشور های دیگر میزان تعطیلات مشترکمان را بیشتر کنیم. با تعطیلی شنبه به جای پنج شنبه آسیب سیستم های بانکی، پولی و مالی کمتر می شود و از سوی دیگر مراودات مالی میان کشور ها روان تر انجام خواهد شد.

رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بر این باور است که بازار های جهانی عمدتا شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و ارتباط ما به تبع همین تعطیلات 4 روز با بازار های جهانی قطع است؛ اگر قرار باشد تغییراتی در تعطیلات رسمی ایجاد شود بهتر است که این تعطیلات در روز های جمعه و شنبه باشد تا حداقل یک روز از تعطیلات بین المللی را پوشش بدهیم.

منبع: فرارو

به "فتیله شنبه تعطیله؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فتیله شنبه تعطیله؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید