فرآیند نامطلوب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

به گزارش وبلاگ لاوان، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از فرآیند نامطلوب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و عملکرد نامناسب بانک ها در این حوزه گلایه کرد و خواهان توجه جدی متولیان نسبت به برطرف مسائل و موانع موجود در این زمینه شد.

فرآیند نامطلوب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در نشست ویژه شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس که با حضور معاون مالی رئیس جمهور برگزار گردید، گفت: امنیت غذایی یکی از موضوعات بسیار مهم جوامع بشری است که اگر به آن توجه نگردد قطعا در حوزه امنیت ملی کشور دچار مشکل خواهیم شد.

او خطاب به محسن رضایی که سفر دو روزه به فارس به مناسبت هفته دولت داشتند با تأکید بر اهمیت بکارگیری ظرفیت ها و قابلیت های منحصربه فردی که در بخش کشاورزی این استان وجود دارد، گفت: بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین بخش خصوصی مالی کشور در حدود 4 میلیون بهره بردار دارد که با کم ترین سرمایه گذاری در این حوزه بیش از سه برابر بخش صنعت بازدهی به ویژه در زمینه اشتغالزایی دارد.

عسکری سرمایه گذاری در این بخش را یک ضرورت اساسی دانست و گفت: اگر می خواهیم کمتر دچار هزینه های بخش درمان بشویم احتیاج داریم تا در این راستا تدبیر و چاره اندیشی کنیم.

عضو مجمع نمایندگان فارس در رابطه با قابلیت های منحصربه فردی که در این استان وجود دارد، گفت: فارس دارای ویژگی خاص اقلیمی و استانی چهارفصل بوده که با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی آن و با یک برنامه ریزی درست علاوه بر فراوری محصولات مورد احتیاج امکان صادرات بعضی از محصولات و فرآورده های آن به کشور های همسایه به ویژه حوزه خلیج فارس با جمعیت بیش از 500 میلیون نفر وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قوانین حمایتی در مجلس یازدهم خواهان توجه نهاد ریاست جمهوری به اهمیت موضوع سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شد و در این باره گفت: حوزه سرمایه گذاری بخش کشاورزی با چالش های جدی روبرو است که انتظار داریم زیرساخت های این حوزه در سطح ملی و استانی فراهم گردد تا در یک بستر امن سرمایه گذاری شاهد اتفاقات خوشایند باشیم.

او، موانع بانکی را یکی دیگر از چالش های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دانست و گفت: فرآیند سرمایه گذاری و جذب سرمایه در بخش کشاورزی استان فارس مطلوب نیست که انتظار داریم بانک ها و متولیان این حوزه در ادامه کارآمد باشند.

او گفت: در جلسات متعدد به مدیران بانکی چه در سطح ملی و چه استانی اعلام کردیم که علاوه بانک کشاورزی هر یک از بانک ها تکلیف دارند به مقدار 15 درصد از اعتبارات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند، اما بر اساس گزارش ها این موضوع محقق نشده است.

فراهم کردن شرایط صادرات محصولات کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، اختصاص یارانه سوخت کارگو هوایی با پایلوت فارس، افزایش اعتبارات مربوط به تسهیلات بانکی به مقدار 20 درصد در بخش کشاورزی و دانش بنیان کردن فراوریات و واحد های فراوریی، تامین آب شرب به ویژه در تامین محصولات مورد احتیاج استراتژیک نظیر گندم و ضرورت تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه ای از دیگر عناوین مطرح شده این جلسه بود که به وسیله نماینده داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم بیان کرد.

وبلاگ لاوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فرآیند نامطلوب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند نامطلوب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید