مسافر می تواند پرواز با تاخیر 2 ساعت را لغو و بهای بلیت را دریافت کند
به گزارش وبلاگ لاوان، طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتیکه تأخیر بیش از دو ساعت به طول بیانجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند.
به گزارش ایسنا، در صورتیکه تأخیر پرواز بیش از دو ساعت به طول بیانجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند. در صورتی که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کوتاه ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.
حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می نماید و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت های هوایی است. در عین حال که رعایت این مجموعه حمایتی برای کلیه شرکت های هواپیمایی لازم الاجراست.
آیین نامه حقوق مسافر برای پرواز ها فروردین ماه 1394 اصلاح شده و آخرین ویرایش آن پس از چندی کش و قوس درنهایت آذرماه امسال ابلاغ شد.
بر اساس این آیین نامه، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبداء، بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر و در صورتی که براساس شرایط فوق العاده نباشد، ضروری است نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درخصوص تأخیر پرواز پیش بینی نشده اقدام کند.
در صورتیکه تأخیر بیش از دو ساعت به طول بینجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند.
در صورتی که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کوتاه ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.
درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می تواند خود راساً نسبت به خرید بلیت در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و درصورت امتناع وی، با تأیید مدیر ترمینال اقدام کند.
مسافر می تواند پس از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال بر خرید بلیت تازه، نسبت به دریافت وجه بلیت خریداری شده در مسیر مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام کند. استرداد وجه مذکور حداکثر ظرف مدت 48 ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، به وسیله شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.
در صورتی که شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز معین شده در بلیت، مسافرین را به وسیله سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل نمایند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه به طور کامل به مسافر پرداخت گردد.
تأخیر انعکاسی (تأخیر متصل به پرواز)، صرفاً اولین پرواز متصل، تا 180 دقیقه مشمول تأخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.
در صورتیکه مراتب تأخیر پرواز تا 72 ساعت قبل از پرواز به مسافرین اطلاع رسانی گردد، مبنای محاسبه و معین اندازه تأخیر پرواز، زمان تازه اعلام شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع رسانی مزبور بعد ازموعد مقرر (72 ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و معین اندازه تأخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.
با توج به شرایط پرداخت اندازه جبران خسارت مندرج در شیوه نامه، شرکت هواپیمایی موظف است بر اساس فهرست مسافرین، بدون مراجعه حضوری مسافر یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام کند.
در صورت تأخیر بالای پنج ساعت و عدم امکان پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است. در صورت عدم برنامه ریزی مناسب به وسیله شرکت هواپیمایی و عدم رعایت این بند، شرایط زیر حاکم است:
برای پرواز های خارجی هم شرایط بدین صورت است
منبع: فرارو