مشهورترین معابد یونانی

به گزارش وبلاگ لاوان، مهم ترین و گسترده ترین نوع ساختمان ها در یونان باستان، معابد بودند. اولین معابد سنگی در اوایل قرن ششم قبل از میلاد ساخته شدند و در قرن های بعدی نیز بسیار زیادتر و گسترده تر شدند. هدف از ساخت معابد نیز معمولاً خانه ای برای مجسمه ها یا نشان های مذهبی بوده است. لزوماً مردم نباید برای عبادت در داخل معبد جمع می شدند و این معابد در درجه اول تنها یادبودی از خدایان بودند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی مشهورترین معابد یونانی بپردازیم.

مشهورترین معابد یونانی

10. معبد زئوس المپیا

Temple of Olympian Zeus

با اینکه تنها چند ستون از معبد زئوس المپیا (Temple of Olympian Zeus) در آتن به جای مانده اما حتی تصور اینکه زمانی اینجا یک معبد غول پیکر و بزرگ بوده نیز مجذوب کننده است. ساخت این معبد در قرن ششم قبل از میلاد و در طی حکومت مستبدهای آتن شروع شده بود، مستبدهایی که ساخت بزرگ ترین معبد در جهان باستان را مد نظر داشتند اما تا زمان سلطنت امپراتور هادریان در قرن دوم پس از میلاد یعنی حدود 638 سال پس از شروع کار، این بنا تکمیل نشد.

9. معبد پوزئیدون در سونیون

Temple of Poseidon at Sounion

معبد پوزئیدون در سونیون (Temple of Poseidon at Sounion) در جنوبی ترین نقطه شبه جزیره آتیکا در یونان واقع شده و پیرامون آن را نیز از سه سمت دریا فرا گرفته است. این بنا در حدود سال 440 پیش از میلادی ساخته شده و این در حالی بود که قبلاً در آنجا ویرانه های معبدی دیگر وجود داشته است. تنها برخی از ستون های این معبد امروزه همچنان پابرجا هستند اما همین تعداد نیز بسیار تماشایی به نظر می رسند.

8. معبد زئوس در سایرین

Temple of Zeus at Cyrene

شهر سایرین مهم ترین مستعمره از پنج مستعمره یونان در لیبی امروزی بوده است. در بالای باقیمانده این شهر نیز معبد زئوس (Temple of Zeus at Cyrene) قرار گرفته است که قدمت آن به قرن پنجم پیش از میلاد باز می شود. این بنا در سال 115 میلادی و در جریان شورش یهودیان نابود شد و 5 سال بعد از آن نیز به دستور امپراتور هادریان از طریق رومیان بازسازی شد. در سال 265 میلادی نیز یک زلزله این معبد را به یک ویرانه تبدیل کرد. این معبد بزرگ تر از پارتنون است و بازتابی از ثروت و اهمیت این شهر در جهانی یونان باستان به شمار می رود.

7. معبد ارختیون

Erechtheum

معبد ارختیون (Erechtheum) یک معبد یونان باستانی به شمار می رود که به سبک یونی در سمت شمالی آرکوپولیس آتن ساخته شده است. معبدی که امروزه دیده می شود بین سال های 421 تا 407 پیش از میلاد ساخته شده است. نام آن نیز از زیارتگاهی گرفته شده که به قهرمان یونانی اریختونیوس اختصاص داشته است. این معبد به خاطر ایوان متمایزش معروفیت دارد که ستون های آن مجسمه هایی از زنان هستند.

6. معبد آپولو اپیکوریوس

Temple of Apollo Epicurius

معبد آپولو اپیکوریوس (Temple of Apollo Epicurius) در مکانی دور افتاده در دامنه کوهی در پلوپونز قرار گرفته و یک معبد یونانی غیرمعمول و به خوبی حفظ شده به شمار می رود. این معبد در حدود 450 تا 400 پیش از میلاد ساخته شده و بر خلاف بیشتر معابد یونانی که از شرق به غرب هستند، در راستای شمال به جنوب قرار گرفته است. این معبد غیر عادی نمونه هایی از سه نظم کلاسیک مورد استفاده در معماری یونان باستان را درون خودش دارد.

5. معبد دوریک سگستا

Doric Temple of Segesta

شهر سگستا در شمال غربی سیسیلی واقع شده و یکی از شهرهای اصلی مردم الیمی به شمار می رفت، مردمانی که یکی از سه قوم بومی سیسیلی بودند. جمعیت سگستا ترکیبی از الیمی و یونانی بود، گرچه الیمی ها به زودی یونانی شدند و ویژگی زندگی یونانی ها را به خود گرفتند. معبد دوریک سگستا (Doric Temple of Segesta) نیز درست در خارج از محوطه باستانی قرار گرفته است و به خوبی حفظ شده است. این معبد در اواخر قرن پنجم پیش از میلاد ساخته شده است.

4. معبد پستوم

Paestum

شهر پستوم یک شهر رومی یونانی در شمال ایتالیا به شمار می رود که فاصله زیادی از ساحل ندارد. اینجا سه معبد یونانی به خوبی حفظ شده دارد و قدیمی ترین معبد پستوم (Paestum) نیز معبد هرا است که در حدود 550 پیش از میلاد از طریق مستعمره نشینان یونانی ساخته شده بود. در نزدیکی آنجا نیز معبد دیگری در حدود یک قرن بعد ساخته شد که آن هم به الهه هرا اختصاص داشت. در آن طرف تر نیز معبد آتنا قرار گرفته است که در حدود 500 پیش از میلادی برپا شد.

3. معبد هفائستوس

Temple of Hephaestus

معبد هفائستوس (Temple of Hephaestus) در فاصله 500 متری از شمال غربی آرکوپولیس قرار گرفته و بهترین معبد یونانی حفظ شده در جهان به شمار می رود، اگرچه نسبت به آرکوپولیس کمتر شناخته شده است. این معبد در حدود قرن پنجم پیش از میلاد ساخته شده و همان طور که از نامش مشخص است، به هفائستوس خدای آهنگری اختصاص داشته است.

2. دره معابد

Valley of the Temples

در خارج از شهر آگریجنتو در سیسیلی بقایای هفت معبد یونانی قرار گرفته و به همین دلیل نیز به اینجا دره معابد (Valley of the Temples) گفته می شود. معبد کنکوردیا (Temple of Concordia) در قرن پنجم پیش از میلاد ساخته شده و نسبت به باقی معابد اینجا بهتر حفظ شده و یکی از بزرگ ترین معابد سبک دوریک به شمار می رود.

1. معبد پارتنون

Parthenon

معبد پارتنون (Parthenon) در بالای آرکوپولیس واقع شده و یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری در یونان و همچنین به هنگام سفر به شهر آتن به شمار می رود. ساخت پارتنون در سال 447 پیش از میلاد شروع شد و جایگزین معبد قدیمی تری بود و سرانجام در سال 432 میلادی کامل شد. هدف از ساخت این معبد نیز قرار دادن مجسمه بزرگ آتنا پارتنوس بود که از عاج، نقره و طلا ساخته شده بود. با این حال، در قرن پنجم میلادی این مجسمه از طریق یکی از امپراتوران رومی به غارت رفت.

منبع: فوت و فن / touropia.com

به "مشهورترین معابد یونانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین معابد یونانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید