موج انتقادها به تصمیم ترامپ برای بازگرداندن نیروها از آلمان

به گزارش وبلاگ لاوان، بسیاری از سیاستمداران بلند پایه آمریکایی و آلمانی انتقاد شدیدی به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای بازگرداندن بخشی از نیروهای خود از خاک آلمان که جزئیات آن روز گذشته اعلام شد وارد کردند.

موج انتقادها به تصمیم ترامپ برای بازگرداندن نیروها از آلمان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لاوان، آمریکا روز گذشته جزئیات خروج بخشی از نیروهای خود از خاک آلمان را اعلام نمود.

وزیر دفاع آمریکا اعلام نمود بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، حدود 12 هزار نظامی آمریکایی خاک آلمان را ترک خواهند کرد که حدود 5600 نفر از آنها در دیگر کشورهای عضو ناتو مستقر خواهند شد

وی چهارشنبه در یک نشست خبری از شروع فرایند خروج حدود 12 هزار نیروی آمریکایی از آلمان طی چند هفته آینده اطلاع داد.

مارک اسپر در مورد برنامه جابجایی بخشی از نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان به وبلاگ لاوان گفت: بر اساس برنامه ریزی یوکام [ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا] تقریباً 11900 نیروی نظامی از آلمان خارج خواهند شد و تعداد نیروها از 36 هزار نفر به 24 هزار نفر کاهش خواهد یافت.

این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتقادهای فراوانی روبرو شده است.

به نوشته روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، میت رامنی، سناتور جمهوریخواه آمریکایی این تصمیم دونالد ترامپ را یک اشتباه جدی ارزیابی کرد. وی در پیامی توئیتری این اقدام آمریکا را سیلی به صورت دوست و متحد ایالات متحده ارزیابی کرد.

بن ساس، از دیگر سناتورهای جمهوریخواه آمریکا هم چنین تصمیمی را نشان دهنده عدم درک استراتژیک ترامپ دانست. وی گفت: سربازان آمریکایی به عنوان پلیس هدایت و رانندگی و یا کارمندان اجتماعی در سراسر جهان مستقر نیستند، بلکه آن ها اهداف توسعه طلبانه بدترین رژیم های جهان را کند می نمایند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا هم اتقاد شدیدی به این تصمیم ترمپ وارد نموده و گفت: این تصمیم سیگنال نادرستی به مخالفان ما می فرستد و متحدان ما را با توجه به افزایش تهدیدات جهانی آسیب پذیر می نماید.

دموکرات های آمریکا هم انتقاد شدیدی به این تصمیم ترامپ وارد کردند.

الیوت انگل، رئیس کیسیون امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا این تصمیم ترامپ را ضربه سختی به آلمان و ناتو دانست.

وی تاکید نمود: ترامپ از هیچ کوششی برای شادمان کردن رئیس جمهور روسیه و ضربه زدن به آنگلا مرکل، به عنوان یک رهبر واقعی دموکرات دریغ نمی نماید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته و بعد از ارائه جزئیات طرح خروج نیروهای آمریکایی از آلمان توسط وزیر دفاعش بار دیگر برلین را متهم کرد که به تعهدات خود در قبال ناتو برای افزایش بودجه نظامی خود به 2 درصد فراوری ناخالص ملی عمل نمی نماید.

وی آلمان را متهم به اهمال کاری نموده و گفت: آلمان میلیاردها دلار به ناتو بدهکار است.

ترامپ با اشاره به عواقب مالی بازگشت نیروهای آمریکایی از آلمان گفت: حالا آلمان می گوید این برای اقتصادش بد است. حالا این برای اقتصاد ما خوب است.

ترامپ تاکید نمود: دولت آلمان سالانه میلیاردها دلار برای انرژی به روسیه پرداخت می نماید و ما باید از آلمان در برابر روسیه حمایت کنیم. این چجور باید بگردد؟

اینکه آیا این تصمیم ترامپ برای بازگرداندن بخشی از نیروهای خود از خاک آلمان می تواند اجرایی گردد هنوز معین نیست. رئیس جمهور آمریکا می تواند به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح دستور بازگشت بعضی از نیروها را صادر کند، اما برای اجرای آن به بودجه احتیاج دارد که کنگره باید آن را تصویب کند.

به نوشته رسانه ها کوشش هایی در کنگره برای تحریم بودجه های میلیاردی نظامی شکل گرفته است.

بخصوص ایالت های بایرن، بادن-وورتمبرگ و راینلند -فالتز آلمان تحت تاثیر این تصمیم ترامپ قرار می گیرند. قرار است مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا از آلمان به مونس بلژیک منتقل گردد. یکی از مقرهای نظامی ناتو در حال حاضر در این منطقه قرار گرفته است.

احتمالا بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مرکز فرماندهی آفریقا هم از اشتوتگارت آلمان به جای دیگری منتقل خواهد شد.

فریدریش مرتس، از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی و نامزد مطرح ریاست این حزب و صدر اعظمی آینده آلمان در واکنش به این تصمیم ترامپ اروپا را موظف دانست که اقدامات بیشتری برای امنیت خود انجام دهد.

وی در تبادل نظریی با رادیو آلمان بازگرداندن نیروهای آمریکایی از خاک آلمان را اقدامی نگران نماینده دانسته و در عین حال تاکید نمود: با این حال هیچ دلیلی برای وحشت از طرف اروپایی ها وجود ندارد.

وی همچنین خطاب به آمریکایی ها اعلام نمود که در آلمان هیچ بودجه ای به سرعت بودجه دفاعی در حال رشد نیست.

مایکل رات، معاون وزیر خارجه آلمان هم درباره این تصمیم آمریکا ابراز دلسردی نموده و در تبادل نظر با یک رسانه آلمانی تاکید نمود: ما حالا نباید شکایت کنیم و تاسف بخوریم بلکه باید این اقدام آمریکا را به عنوان یک اعلام بیداری و فرصتی برای تقویت استقلال اروپایی ببینیم.

وی اضافه نمود: زمان آن رسیده که اروپا نقش خود را در جهان تقویت نموده و روی پای خود بایستد.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی در مجلس آلمان هم این اقدام ترمپ را غیر قابل فهم دانسته و هنینگ اوته، سخنگوی سیاست دفاعی فراکسیون احزاب متحد مسیحی در این باره گفت: این اقدام هزینه های بالایی را برای ایالات متحده به همراه دارد و درباره منافع استراتژیک آن بیش از حد تردید وجود دارد.

وی اضافه نمود: سیاست ناگهانی رئیس جمهور آمریکا از نظر سیاسی امنیتی تاثیر منفی در این ائتلاف نظامی دارد. این سیاستمدار آلمانی در عین حال آمریکا را همچنان مهم ترین شریک سیاست خارجی آلمان دانسته و این مسئله را آشکار دانست که آلمان باید سرمایه گذاری بیشتری در ارتش داشته باشد.

ژنرال بن هاجز، فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش آمریکا در اروپا هم در تبادل نظریی با دویچه وله انتقاد شدیدی به تصمیم ترمپ برای بازگرداندن بخشی از نیروهای آمریکایی از خاک آلمان وارد نموده و گفت: این نیروها برای محافظت از آلمان در این کشور حضور نداشتند، بلکه پلی ارتباطی برای اجرای بسیاری عملیات های آمریکا بودند.

وی این تصمیم ترامپ را از آن جایی که مناسبات آمریکا با مهم ترین متحد خود را خدشه دار می نماید تاسف برانگیز دانسته و گفت: معمولا چنین تحولی سال ها به طول می انجامد اگر بتواند رخ دهد. اما مناسبات دو کشور حالا آسیب دیده است. این بخش غم انگیز این سناریو برای من است.

بن هاجز در بخش دیگری از این تبادل نظر به هزینه میلیاردی که اجرای این تصمیم ترامپ به کشورش وارد می نماید اشاره نموده و این اقدام را هدیه بزرگی به کرملین دانست.

وی این تصمیم ترامپ را اقدامی تنها با انگیزه های سیاسی دانست که هیچ هدف استرتژیکی در آن نهفته نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "موج انتقادها به تصمیم ترامپ برای بازگرداندن نیروها از آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج انتقادها به تصمیم ترامپ برای بازگرداندن نیروها از آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید