ناراحتی معده بعد از غذا خوردن

به گزارش وبلاگ لاوان، ناراحتی معده مسئله ای شایع و قابل درمان است. ولی، اگر به طور مکرر اتفاق بیافتد می تواند منجر به کاهش وزن و ضعف گردد. در اینجا، بعضی اطلاعات مربوط به علل بروز این مشکل و درمان آن ارائه شده است. ناراحتی معده اغلب با

ناراحتی معده بعد از غذا خوردن

مترجم : امین حسین پور

منبع:راسخون

ناراحتی معده مسئله ای شایع و قابل درمان است. ولی، اگر به طور مکرر اتفاق بیافتد می تواند منجر به کاهش وزن و ضعف گردد. در اینجا، بعضی اطلاعات مربوط به علل بروز این مشکل و درمان آن ارائه شده است. ناراحتی معده اغلب با درد شکمی همراه است که تا قفسه سینه، شانه و گردن امتداد پیدا می نماید. درد باعث حساس شدن کلیه ناحیه شکمی می گردد. علائم دیگری مانند نفخ، حالت تهوع، استفراغ، طعم اسیدی در دهان و غیره هم وجود دارند. در بعضی موارد، استفراغ خونی یا وجود خون در مدفوع هم دیده می گردد.

علل بروز ناراحتی معده

در سندروم روده تحریک پذیر، تحریک ثابتی در روده بزرگ بیمار وجود دارد. در نتیجه، طی هضم، محتویات غذا نمی توانند به وسیله روده به طور عادی عبور نمایند.

شباهت زیادی بین زخم معده و رفلاکس اسید معده وجود دارد چون، در هر دو بیماری اسید باعث صدمه تماشا پوشش داخلی راستا گوارشی می گردد که تأثیر سوء روی مکانیسم گوارشی بدن دارد. زخم معده عمدتاً به خاطر نوع خاصی باکتری به نام هلیکوباکتری پیلوری به وجود می آید.

افراد متبلا به رفلاکس اسید معده از ناراحتی رنج می برند چون، التهاب در پوشش مری به خاطر ورود اسید بیش از حد ایجاد می گردد.

علل نادر دیگر ناراحتی معده کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است.

مصرف کافئین، سیگار کشیدن و مصرف بعضی داروهای خاص مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هم می توانند منجر به ناراحتی معده شوند.

تشخیص

بعضی برای ناراحتی معده از داروهای OTC به طور خودسرانه استفاده می نمایند. ولی، همواره توصیه می گردد قبل از مصرف هر کدام از این داروها با پزشک مشورت کنید. هدف درمان از بین بردن دلیل مشکل است. پزشکان ابتدا بیمار را معاینه فیزیکی می نمایند. آن ها بعلاوه سابقه پزشکی و عادت های غذایی بیماران را هم آنالیز می نمایند. اگر لازم باشد، آزمایشات بالینی مختلفی مانند آزمایش خون، آزمایش ادار و آزمایش مدفوع و غیره هم انجام می گردد.

درمان

از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری هلیکو پیلوری استفاده می گردد. این دارها به درمان زخم معده یاری می نمایند و بعلاوه مانع خطر تشکیل زخم های معده نو می شوند.

علائم را می توان با استفاده از ضد اسید ها و داروهای دیگر که فراوری اسید را کاهش می دهند از بین برد.

اگر ناراحتی معده ناشی از سندروم روده تحریک پذیر باشد، ضد اسیدها نمی توانند یاری زیادی نمایند. از داروهای ضد اسهال بدین منظور استفاده خواهد شد.

تغییرات در رژیم غذایی

هنگامی که ناراحتی معده دارید، توصیه می گردد مصرف غذاهای جامد را تا زمان بهبودی محدود کنید. طی این زمان، از مواد غذایی که راحت هضم می شوند مانند غلات کامل و پروتئین های بدون چربی بهره ببرید. شما باید دریافت مایعات خود را افزایش دهید چون، درمان ناراحتی معده و پیشگیری از دفع آب بدن لازم است. لازم نیست حتماً آب زیادی مصرف کنید. استفاده از مایعات شفاف مانند چای گیاهی هم در این شرایط مفید خواهد بود.

غذاهایی که باید از مصرف آن ها خودداری کنید

بعضی مواد غذایی وجود دارند که باعث تشدید بیشتر مشکل می شوند بنابراین، باید از مصرف آن ها خودداری کنید. غذاهای تند و غذاهای سرخ کردنی تأثیر منفی روی سلامت کل دستگاه گوارش دارند و باید برای بهبود ناراحتی معده هم از مصرف آن ها خودداری کنید.

فلفل قرمز و سیاه هر دو باعث تحریک روده می شوند. پس، توصیه می گردد از آن ها دوری کنید.

سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم، بروکلی، جوانه بروکسل را نباید در این زمان در رژیم غذایی خود قرار دهید.

میوه هایی مانند سیب و خربزه و هندوانه برای ناراحتی معده خوب نیستند.

مرکبات، غذاهای چرب، پیاز، قهوه و شکلات برای بیمارانی که از بیماری رفلاکس اسید معده رنج می برند توصیه نمی گردد.

افرادی که عادت دارند خیلی سریع غذا بخورند یا پرخوری می نمایند، بیشتر مستعد ابتلا به ناراحتی معده هستند. پس، هنگام غذا خوردن، غذا را خوب بجوید و معده خود را بیش از حد پر نکنید. اگر ناراحتی معده دارید زیاد نگران آن باشید چون، استرس یکی از عواملی است که می تواند مشکل را تشدید کند.

منبع: راسخون

به "ناراحتی معده بعد از غذا خوردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناراحتی معده بعد از غذا خوردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید