وقوع طوفان در تپه ساسانی شهر ری

به گزارش وبلاگ لاوان، وقوع طوفان روز چهارشنبه در ساعت هشت شب، پوشش داربستی آتشکده ری (تپه میل) شهر ری را از جا کند.

وقوع طوفان در تپه ساسانی شهر ری

مهدی معمارزاده، کارشناس ناظر میراث فرهنگی استان تهران گفت:

خوشبختانه کمترین آسیب متوجه گچ بری های فاخر این بنای دوره ساسانی شد، اما نبودِ پوشش محافظ، این اثر ملی را در برابر بارندگی بی دفاع کرد.

او تاکید نمود که ضرورت دارد معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور بودجه ای اضطراری را برای نجات بخشی این بنا اختصاص دهد.

وی دلیل این اتفاق را ضعف سازه و عدم طراحی مناسب آن دانست و اضافه نمود که با توجه به سخنرانی اخیر آقای حناچی، معاون وزارت راه و شهرسازی، برگزاری مسابقه ای با عنوان طراحی سازه های حفاظتی برای طراحی پوشش این اثر می تواند تحولی در این زمینه (پوشش برای محوطه های تاریخی) در سطح کشور ایجاد کند .

تپه میل که به آن، آتشکده بهرام و آتشکده ری نیز می گویند، در حدود 12 کیلومتری جنوب شرقی شهر ری به سوی ورامین بر بلندای تپه ای پهناور در روستای قلعه نو - چال طرخان واقع شده است. بخشی از بنای آتشکده ری در زمان حمله اسکندر به ایران خراب شد و تنها قسمتی از بنای چهارطاقی و زیبای این آتشکده به صورت دو میل باقی ماند .

بیشتر قسمت های غربی بنا از میان رفته، در بخش زیرین مجموعه یک راهروی کم پهنا وجود دارد که سراسر طول بنا را طی می نماید. بقایای معماری تپه معماری میل دارای ساختاری، متشکل از گل، خشت، لاشه سنگ، گچ و از نظر دیرینگی متعلق به دوره ساسانیان (حدود 1800 سال پیش) است و به آتشکده بهرام گور نیز معروف است .

نخستین بار در سال 1913میلادی ژاک دومورگان فرانسوی این آتشکده و سازه های پیرامون آن را بازسازی کرد. این بنا در سال 1933 به وسیله باستان شناس آمریکایی به نام اریک اشمیت مورد کاوش و حفاری نهاده شد .

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "وقوع طوفان در تپه ساسانی شهر ری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقوع طوفان در تپه ساسانی شهر ری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید