کاهش وزن در زنان راحت تر است یا مردان؟

به گزارش وبلاگ لاوان، زمانی که مردان قصد کاهش وزن داشته باشند، با شانس بهتری نسبت به زنان روبرو هستند. در واقع، تفاوت های بیولوژیکی می تواند بر روند کاهش وزن مردان و زنان تاثیر بگذارد. همچنین، نقش هورمون ها را نیز در این زمینه نمی توان نادیده گرفت.

کاهش وزن در زنان راحت تر است یا مردان؟

کاهش وزن سریع تر مردان نسبت به زنان به دلیل منظم بودن آنها در رعایت رژیم غذایی نیست بلکه این تفاوت بیشتر به شرایط بیولوژیک آنها مربوط است. از طرفی، مردان به طور طبیعی توده عضلانی بیشتری نسبت به زنان دارند. به دلیل تاثیر هورمون تستوسترون، توزیع عضلات در بدن نیز به طور میانه در مردان 40 تا 45 درصد است در حالی که این شرایط در زنان حدود 30 تا 35 درصد است.

از طرفی، استروژن تجمع چربی ها را در بدن زنان تشدید می کند و در نتیجه منجر به افزایش بافت چربی در بدن آنها خواهد بود. اما تاثیر عضلات با کاهش وزن از آنجاست که عضلات منجر به سوخت وساز کالری بیشتری نسبت به چربی ها می شود.

این مسئله نه تنها بر کاهش وزن تاثیر دارد بلکه در وزن یکسان، مردان می توانند غذای بیشتری نسبت به زنان بخورند زیرا مصرف انرژی بیشتری نیز دارند. اما چه عواملی تاثیر بیشتری بر کاهش وزن می گذارد؟!

تغذیه صحیح

رعایت اصول تغذیه متنوع و متعادل برای کنترل وزن آقایان بسیار مهم است. به طور کلی، مردان تمایل کمتری به مصرف سبزیجات دارند اما این خوراکی ها برای کنترل وزن بسیار مفید است و احساس سیری را افزایش می دهد. مصرف خوراکی های سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، سینه مرغ و حبوبات به دلیل احساس سیری سریع و کاهش تمایل به ریزه خوری اهمیت دارد. از نظر تغذیه توصیه می شود مصرف منابع قندهای سریع مانند نان سفید و شیرینی جات کاهش یابد و بیشتر از غلات کامل، میوه ها و مغزها استفاده شود.

انتخاب نوشیدنی های کم کالری

مردان تمایل بیشتری نسبت به نوشیدنی های گازدار و شیرین دارند اما این نوشیدنی ها کالری بالایی دارند. راهکار موثر برای کنترل وزن، پرهیز از این نوشیدنی ها و مصرف آب و دمنوش های گیاهی است.

گنجاندن ورزش در برنامه روزانه

ورزش نه تنها در کاهش وزن موثر است بلکه احساس نشاط درونی و اعتماد به نفس را نیز تقویت می کند. حتی به رغم مشغله های مختلف زندگی، می توان در فواصل کوتاهی به انجام چند حرکت ورزشی پرداخت یا اینکه به جای اتومبیل با دوچرخه به محل کار رفت.

صرفنظر از عادت های غذایی ناسالم

نهادینه شدن عادت های غذایی ناسالم در زندگی به تدریج زمینه ساز بروز بیماری های مختلف می شود. تمایل به خوراکی های شیرین و چرب، بی تحرکی و استعمال دخانیات عادت هایی هستند که در مردان بیشتر دیده می شود و بهتر است برای حفظ سلامت و کنترل وزن از این عادت ها صرفنظر شود.

منبع: گردشبان

به "کاهش وزن در زنان راحت تر است یا مردان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش وزن در زنان راحت تر است یا مردان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید