کشف بخش جدیدی از بدن

به گزارش وبلاگ لاوان، خبرنگاران : دانشمندان بخش جدیدی از بدن را کشف نموده اند.

کشف بخش جدیدی از بدن

ساختار تازهی در عضله ماستر فک کشف شده است.

به گزارش وبلاگ لاوان، دانشمندان اخیرا قسمتی از بدن را کشف نموده اند که قبلا هرگز توضیح داده نشده بود: لایه عمیقی درون عضله ماستر (ماهیچه جَوِشی یا عضله جونده) که فک پایین را بالا می برد و برای عمل جویدن حیاتی است.

در کتاب های درسی آناتومی مدرن آمده است که ماهیچه ماستر دو لایه دارد: لایه عمقی و لایه سطحی. نویسندگان مطالعه در گزارش تازه خود در مجله Annals of Anatomy نوشتند: اگرچه متون تاریخی معدودی به احتمال وجود لایه سوم اشاره نموده اند اما درمورد موقعیت آن بسیار متناقض هستند.

بنابراین، پژوهشگران تصمیم گرفتند آنالیز نمایند که آیا عضله برجسته فک ممکن است همان طور که در متون تاریخی آمده است، لایه پنهان و بسیار عمیقی داشته باشد. آن ها برای انجام این کار، 12 سر جسد انسان را که در فرمالدهید نگه داری شده بود، تشریح کردند. آن ها بعلاوه از 16 جسد تازه سی تی اسکن تهیه کردند و اسکن MRI یک فرد زنده را نیز آنالیز کردند. پژوهشگران ازطریق این آنالیز ها، توانستند لایه سومِ عضله ماستر را شناسایی نمایند که ازنظر تشریحی متمایز بود.

ساختار عضله ماستر

این لایه عمیق از زائده گونه ای (برآمدگی استخوانی که بخشی از استخوان های گونه را تشکیل می دهد و می توان آن را درست جلوی گوش احساس کرد) تا زائده غرابی (برآمدگی مثلثی شکل در استخوان فک پایین) امتداد دارد. زیلویا مزی، نویسنده نخست مقاله از گروه زیست پزشکی دانشگاه بازل سوئیس، گفت: این بخش عمقی عضله ماستر ازنظر جهت و عملکرد به وضوح از دو لایه دیگر متمایز است. پژوهشگران در گزارش خود نوشتند: براساس آرایش فیبرهای عضلانی، این لایه عضلانی احتمالا با بالابردن و جمع کردن زائده غرابی، به ثبات فک پایین یاری می نماید.

لایه ماهیچه ای تازه کشف شده از پشت استخوان گونه تا زائده عضلانی قدامی فک پایین امتداد دارد.

لایه عضلانی تازه کشف شده

به گفته مزی، لایه عضلانی تازه کشف شده تنها قسمت عضله ماستر است که می تواند استخوان فک را به سمت عقب بکشد. دکتر ینس کریستوف تورب، نویسنده ارشد مقاله گفت:

اگرچه عموما چنین فرض می گردد که پژوهش های آناتومیکی طی 100 سال گذشته از هیچ کوششی فروگذار ننموده است و همه چیز را کشف نموده است، یافته ما کمی شبیه پیدا کردن گونه تازهی از مهره داران به وسیله جانورشناسان است.

پژوهشگران در مقاله خود پیشنهاد کردند که لایه عضلانی تازه کشف شده Musculus masseter pars coronidea نامیده گردد که به معنای بخش کرونوئیدی عضله ماستر است.

آن ها خاطرنشان کردند که این کشف ازنظر بالینی نیز می تواند مهم باشد، زیرا آگاهی از این لایه عضلانی به پزشکان یاری می نماید تا هم جراحی های آن ناحیه از فک را بهتر انجام دهند و هم شرایط مرتبط با مفصل متصل نماینده استخوان فک به جمجمه را بهتر درمان نمایند.

منبع: رکنا

به "کشف بخش جدیدی از بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بخش جدیدی از بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید