گزارش خبرنگاران، آکپارتی و دشواری های شکست در استانبول

به گزارش وبلاگ لاوان، نارضایتی مشهود اردوغان از نتایج انتخاباتی آکپارتی و واکنش های تند این حزب به فرجام انتخابات استانبول٬ چالش های جدیدی برای اتاق فکر حزب حاکم به وجود آورده است.

گزارش خبرنگاران، آکپارتی و دشواری های شکست در استانبول

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لاوان٬ 12 روز از انتخابات شهرداری ها و مجالس استانی ترکیه سپری شده اما هنوز هم حرف و حدیث در خصوص نتایج انتخابات به انتها نرسیده و مساله ای به نام معین شهردار برای کلانشهر 16 میلیون نفری استانبول٬ به یکی از چالش های سیاسی و حقوقی جدیدی ترکیه تبدیل شده است.

آیا واقعا شائبه وجود دارد؟

شواهد موجود نشان می دهد که احتمالاً در بعضی از صندوق های رای در منطقه بیوک چکمجه استانبول٬ تخلفاتی به نفع حزب جمهوری خلق (ج.ه.پ) روی داده، اما حجم این تخلفات در حدی نیست که سرنوشت انتخابات را تغییر دهد و واقعیت این است که از بن علی یلدرم انتظار می رفت دست کم با اختلاف رای بالایی بین پانصد هزار تا یک میلیون رای٬ سیاستمدار ناشناسی همچون امام اوغلو را شکست دهد، اما چنین نشد و امام اوغلو بیش از 4 میلیون رای گرفت.

در چنین شرایطی٬ آکپارتی به جای آنکه واقعیت مهمی همچون نقش رای نمودهای طرفدار پ.ک.ک در پیروزی امام اوغلو را در نظر بگیرد٬ به دنبال خراب کردن بازی است.

اردوغان چه می گوید؟

اردوغان از عملکرد سران شاخه های استانی حزب خود ناراضی است و از اغلب آنها انتقاد دارد، اما ترجیح می دهد این نقدها را با افکار عمومی در میان نگذارد.

در نشست گسترده سران آکپارتی که به منظور آنالیز نتایج انتخابات برگزار شده٬ اردوغان خطاب به مسئولین حزب گفته است: بعضی از دوستان اعلام می نمایند که مردم به ما رای ندادند و کاری نمی توان کرد. این حماقت است. نباید تقصیر را بر گردن مردم بیاندازیم. ما باید عملکرد خودمان را نقد کنیم و ببینیم چرا به ما رای نداده اند. اگر به سادگی توپ را در زمین رای دهندگان بیاندازید٬ هیچ تغییری در موقعیت سیاسی و اجتماعی ما روی نخواهد داد.

اردوغان ترجیح داده تا در ملا عام٬ به جای آن که از رفقا و نیروهای خود انتقاد کند٬ با همان ادبیات تند دوران انتخابات٬ مخالفین را به باد تحقیر و اتهام ببندد.

او در آخرین موضع گیری خود در خصوص استانبول گفت: با اختلاف 15 هزار رای که نمی توان در شهر چند میلیونی استانبول پیروز شد. چنین چیزی معنی ندارد. نباید با این اختلاف ناچیز آراء هوای پیروزی به کله شان بزند. آنها باید بدانند که در انتخابات استانبول٬ تخلف و شائبه فراوان روی داده و شواهد نشان می دهد که بهترین گزینه٬ برگزاری مجدد انتخابات استانبول است.

نارضایتی مشهود اردوغان از نتایج انتخاباتی آکپارتی و واکنش های تند این حزب به فرجام انتخابات استانبول٬ چالش های جدیدی برای اتاق فکر حزب حاکم به وجود آورده است.

شکست در استانبول نشانه چیست؟

ظهور سیاست مدار توانمند و محبوبی همچون اکرم امام اوغلو در استانبول و بیش از 4 میلیون رای او در این کلانشهر سیاسی - مالی ترکیه٬ بسیاری از موازنات را تغییر داد.

امام اوغلو٬ بن علی یلدرم را شکست داد که مهم ترین کادر اجرایی تیم اردوغان و یکی از موسسین حزب است و در پست هایی همچون وزارت حمل و نقل و اطلاع رسانی٬ نخست وزیری و ریاست مجلس٬ همیشه به عنوان یک پراکتیسین و کارگزار توانمند ظاهر شده است.

او برخلاف احمد داوود اوغلو٬ هیچگاه در برابر خواسته ها و دستورات اردوغان٬ مقاومت و مخالفت ننموده و همیشه نشان داده که حاضر است از خواسته های اردوغان به طور کامل تبعیت کند، اما حتی این کادر توانمند و مهم٬ از امام اوغلو بازنده شد و یکی از تفاسیر شکست او٬ شکست بخش مهمی از کادرهای قدیمی و متنفذ حزب حاکم است.

پیروزی امام اوغلو به داد کلچدار اوغلو هم رسید و صندلی او را در مقام رهبر حزب جمهوری خلق تثبیت کرد. چرا که تقریباً تمام مسئولین و کادرهای عالیرتبه حزب٬ با نامزدی امام اوغلو مخالف و معتقد بودند که او نمی تواند رای بیاورد، اما کلچدار اوغلو نامزدی او را تحمیل کرد و نتایج نشان داد که تشخیص و پیش بینی او به جا بوده و می تواند حالا حالاها رهبر حزب باقی بماند.

شکست در استانبول برای اردوغان٬ یک شکست نمادین و معنی دار است و وقتی که به این می اندیشد که علاوه بر شکست در این پایتخت مالی٬ در پایتخت سیاسی یعنی آنکارا نیز از مخالفین بازنده شده است٬ به این نتیجه می رسد که در سالیان اخیر٬ آکپارتی نتوانسته کادرهایی به میدان بیاورد که در سطح کلان٬ توجه مردم را به سوی خود جلب نمایند.

برگزاری مجدد انتخابات استانبول چه قدر هزینه دارد؟

هزینه سیاسی برگزاری مجدد انتخابات در استانبول برای دموکراسی ترکیه٬ هزینه کلانی خواهد بود. اصلی ترین تبعات چنین اقدامی عبارتند از این موارد:

1.استقلال و اعتبار نهاد عالی انتخابات ترکیه زیر سوال می رود. سعدی گوون رئیس این نهاد٬ در ماه ها و سالیان اخیر نشان داده که در برگزاری آراء و شمارش و نظارت٬ وسواس و دقت بالایی دارد و نیروهای خود را تحت فشار قرار می دهد تا انتخابات٬ سریع و دقیق برگزار گردد و معمولاً با پاسخ های مودبانه٬ درخواست های غیرمعقول حزب حاکم را نیز رد می نماید.

کما این که چند روز پیش هم درخواست حزب حاکم برای بازشماری آرای آنکارا و استانبول را رد نموده و اعلام نمود که هیچ دلیل موجه و روشنی برای بازشماری وجود ندراد. اما حالا اگر بر اثر فشارهای سیاسی زیر بار حرف اردوغان رفته و انتخابات استانبول را مجدداً برگزار کند٬ چنین چیزی به اعتبار سیاسی انتخابات لطمه خواهد زد.

2.اتحادیه اروپا به شکل جدی انتخابات ترکیه را زیر سوال خواهد برد و روند سخت و پر از مانع پیوستن ترکیه به اتحادیه٬ سختتر و پیچیده تر خواهد شد.

3.مخالفین چپ و کمالیست در کنار نمودهای طرفدار پ.ک.ک٬ می توانند دور دیگری از اعتراضات گسترده گزی پارک را رقم زده و ترکیه را با بحران مالی و امنیتی روبرو نمایند و چیزی شبیه عصیان جلیقه زردها در استانبول مشاهده گردد و اعتبار و مشروعیت حکومت زیر سوال برود.

4.اکثریت مجلس استانبول در اختیار حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی است و علاوه بر این٬ امام اوغلو نیز فردی نیست که بخواهد برای هر تصمیمی علیه دولت بایستد بنابراین اردوغان و باغچلی برای کنترل و مدیریت او مشکل چندانی نخواهند داشت و تحمل او در 5 سال آتی٬ کم هزینه تر از کوشش برای بر کرسی نشاندن یلدرم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش خبرنگاران، آکپارتی و دشواری های شکست در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، آکپارتی و دشواری های شکست در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید