10 نکته مهم که برای برنزه شدن با نور خورشید باید بدانید

به گزارش وبلاگ لاوان، برخی از افراد چه خانم ها و چه آقایان با پوست برنزه بسیار مجذوب کننده تر می شوند. یک پوست برنزه صاف و درخشان می تواند استایل کلی شما را بسیار مجذوب کننده تر کند و سال هاست که پوست برنزه به خصوص در تابستان ها بسیار ترند است. برای برنزه کردن پوست صورت و بدن روش های متعددی وجود دارد از سولاریوم تا استفاده از لوسیون های برنزه کننده؛ اما یکی از متداول ترین روش های برنزه کردن آفتاب گرفتن است. به خصوص در فصل تابستان خانم ها و آقایان بسیاری در سواحل و یا استخرهای روباز آفتاب می گیرند تا برنزه شوند؛ اما اگر اصول درست آفتاب گرفتن را رعایت نکنید علاوه بر این که رنگ دلخواهتان را نمی گیرید، بلکه ممکن است به پوست و بدنتان آسیب زیادی وارد گردد. در این مطلب یک راهنمای کامل و جامع برای برنزه کردن اصولی و سالم به شما ارائه خواهیم کرد؛ با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید.

10 نکته مهم که برای برنزه شدن با نور خورشید باید بدانید

تناژ رنگ پوست چطور در برابر نور خورشید تغییر می نماید؟

در برابر اشعه های خورشید پوست بدن انسان ها یک واکنش محافظتی انجام می دهد؛ به این صورت که تحت تاثیر این اشعه ها ملانین آزاد می گردد تا از تخریب DNA جلوگیری کند. ملانینی که در بدن آزاد می گردد باعث تغییر تناژ رنگ پوست و تیره تر شدن آن می گردد. ملانین یک رنگدانه تیره رنگ است. این رنگدانه نور ماوراء بنفش را جذب می نماید تا از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند. به همین علت است که پوست رنگ پریده راحت تر می سوزد.

برنزه کردن اگرچه باعث سوزش پوست و گرمازدگی می گردد، اما اگر اصولی انجام گردد می تواند بی ضرر باشد. اگر در زمان مناسبی زیر نور خورشید قرار بگیرید و اقدامات محافظتی برای نگهداری و احیای پوست تان را انجام دهید هم می توانید پوستی خوش رنگ داشته باشید و هم این که پوست و بدنتان سالم بماند. علاوه بر این ها، مقدار مناسبی ویتامین دی هم جذب بدنتان می گردد که برای سلامتی تان عالی است.

چه زمانی از روز برای آفتاب گرفتن مناسب است؟

قدرت پرتوهای خورشید به زمان روز بستگی دارد و به این صورت طبقه بندی می گردد:

1. بیشترین شدت نور خورشید

از ساعت 12 ظهر تا ساعت 4 بعد از ظهر پرتوهای نور خورشید بیشترین تاثیر را روی پوست دارند. در این شرایط تخریب کلاژن ها به بیشترین حالت خود می رسد و فرایند پیری شروع می گردد. اگر در این بازه زمانی در ساحل یا استخر روباز دراز بکشید هر چند فرایند برنزه شدن شما بسیار سریع تر انجام می گردد، اما کرم ضدآفتاب نمی تواند شما را از گزند پرتوهای سرطان زا محافظت کند و ممکن است به جای برنزه شدن دچار سوختگی شوید.

2. نور خورشید به مقدار میانه

شدت نور خورشید روزانه از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر و از ساعت 4 تا ساعت 5 بعد از ظهر به مقدار میانه است و برترین ساعات برای آفتاب گرفتن و برنزه شدن محسوب می گردد. با این وجود اگر پوست تان حساس است یا ضایعات پوستی هر چند خوش خیم دارید و یا مبتلا به واریس و یا بیماری های خودایمنی هستید، حتی همین ساعت ها هم برایتان خطرناک است و باید از آفتاب گرفتن خودداری کنید.

3. نور خورشید با پایین ترین شدت

تابش خورشید صبح ها از ساعت 7 تا 10 و عصر از ساعت 17 تا 20 کمترین شدت را دارد. این یک زمان ایدئال برای آفتاب گرفتن است؛ هر چند در این زمان برنزه شدن بیشتر طول می کشد، اما در این بازه های زمانی می توانید با خیال راحت بدون نگرانی در خصوص بدنتان برنزه شوید.

برای برنزه شدن چه مدت باید در آفتاب بمانید؟

مدت زمان بهینه قرار گرفتن در نورخورشید برای برنزه شدن بستگی به درجه رنگ پوست شما و البته زمانی که در زیر نور خورشید قرار می گیرید دارد. به طور کلی هر چه موها و پوست بدن شما روشن تر باشد، زمان کمتری را باید زیر نور خورشید باقی بمانید.

به طور میانه در شدت تابش میانه نور خورشید اگر پوستی روشن دارید 30-40 دقیقه باقی ماندن در تابش مستقیم نور خورشید برایتان کافی است و اگر پوستی سبزه و با تناژ تیره دارید این زمان به یک الی یک و نیم ساعت افزیش پیدا می نماید. فقط به خاطر داشته باشید که دراز کشیدن مداوم در آفتاب واقعا مضر است؛ بنابراین زمانی را که می خواهید در آفتاب بمانید را مدیریت کنید و هر از چند گاهی در سایه استراحت کنید.

مهم ترین قوانین برای آفتاب گرفتن اصولی و سالم

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، آفتاب گرفتن می تواند باعث سوختگی، دهیدراته شدن بدن و اثرات طولانی مدتی مانند سرطان پوست گردد. رعایت این اصول و قوانین سبب می گردد هم سالم بمانید و هم این که بتوانید پوست تان را به خوبی برنزه کنید.

1. مراقبت های پوستی پیش از برنزه شدن را انجام دهید

متخصصان معتقدند یک پوست هیدراته سریع تر و بهتر از یک پوست خشک برنزه می گردد. یک روز قبل از آفتاب گرفتن پوست تان را با اسکرابر و آبرسان لایه برداری و آبرسانی کنید؛ با این روش پوست شما کمتر پوسته پوسته می گردد. چند ساعت قبل از این که به ساحل بروید دوش نگیرید، چراکه روغن های طبیعی که روی پوست هستند به برنزه شدن یاری می نمایند.

2. برای برنزه شدن با نور خورشید حتما از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 25 یا 30 بهره ببرید

تصور بسیار اشتباهی وجود دارد مبنی بر این که اگر کرم ضدآفتاب نزنید، برنزه نمی شوید. این تصور کاملا اشتباه و خطرناک است. کرم ضدآفتاب با SPF 30 به مقدار کافی قوی است که اشعه های UVA و UVB را مسدود کند، اما نه آن قدر قوی که برنزه نشوید. هرگز از روغن یا لوسیون برنزه نماینده ای که حاوی ضدآفتاب نیست به تنهایی استفاده نکنید.

به خاطر داشته باشید که نکته طلایی برای برنزه شدن، انباشته شدن تدریجی ملانین در پوست است. بنابراین شما باید فرآیند برنزه شدن را تدریجی انجام دهید. اگر پوستتان سفید است، حتی باید از SPF بالاتر از 30 بهره ببرید؛ مثلا 40 یا 50 و به تدریج SPF کرم ضدآفتاب تان را کم تر کنید. اگر برنزه هستید و می خواهید برنزه تر شوید، ضدآفتاب با SPF 25 برایتان کافی است. حداقل هر دو ساعت ضدآفتاب تان را تجدید کنید.

3. بچرخید و موقعیت بدنتان را تغییر دهید

این حرکت سبب می گردد که بدنتان نسوزد و یکنواخت برنزه شوید. هر چند دقیقه یکبار بچرخید. اگر روی جایگاه نشسته اید کمی هم به شکم دراز بکشید تا پشت تان هم بسوزد. اگر به ساحل یا استخر رفته اید کمی آب تنی کنید تا خنک شوید، فقط به خاطر داشته باشید که بعد از بیرون آمدن از آب ضدآفتاب تان را تجدید کنید.

4. زمان آفتاب گرفتن حتما از چشمان، لب ها و سرتان محافظت کنید

چشم ها و لب ها عضوهایی از بدن هستند که آفتاب می تواند شدیدا به آن ها آسیب برساند. برای این که از این آسیب جلوگیری کنید حتما از عینک آفتابی استاندارد بهره ببرید و لب هایتان را هم با یک بالم لب با SPF بالا بپوشانید. موها و سرتان هم ممکن است دچار آسیب گردد بنابراین از کلاه بهره ببرید. اگر می خواهید صورتتان هم برنزه گردد می توانید از کلاه هایی بهره ببرید که صورت تان را نپوشانند. استفاده از دستمال سر هم می تواند برای پوشاندن موها در برابر اشعه خورشید مناسب باشد.

5. تا می توانید آب بنوشید

دیهیدراته شدن بدن و گرمازدگی یکی از خطرناک ترین مضرات آفتاب گرفتن است. برای این که بتوانید از این خطرات جلوگیری کنید تا می توانید آب بنوشید.

6. یک حوله خیس دم دستتان داشته باشید

یک حوله خیس دم دستتان داشته باشید و هر چند دقیقه بخشی از بدنتان را که در معرض آفتاب قرار داشته با آن خنک کنید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید.

7. به هیچ عنوان در زمان آفتاب گرفتن نخوابید

اگر در زمان آفتاب گرفتن خوابتان ببرد نمی توانید موقعیت بدنتان را تغییر دهید و علاوه بر این که مقدار برنزه شدن شما در بخش های مختلف بدنتان یکنواخت نیست ممکن است دچار سوختگی شدید و حتی گرما زدگی شوید.

8. از لوسیون های تسریع نماینده یا سایر روش های برنزه شدن سریع استفاده نکنید

برخی از لوسیون ها با توجه به ترکیب خود می توانند احتمال سوختگی شما را تا حد زیادی افزایش دهند و این موضوع به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. برنزه کردن ملایم و آهسته، ایمن ترین راه برای برنزه شدن خوب است. قرص های برنزه نماینده که حاوی بتاکاروتن هستند، برای کبد و بینایی شما خطرناک هستند و به هیچ وجه مورد تایید سازمان ها و نهادهای پزشکی نیستند.

9. اگر احساس سوختگی و درد کردید، بلافاصله به سایه بروید

اگر احساس درد کردید یا پوستتان قرمز شد، برنزه شدن را متوقف کنید. این ها اولین نشانه های سوختگی هستند. متاسفانه تصویری که در این رابطه وجود دارد این است که پس از ناپدید شدن سوختگی، برنزه به نظر می رسید، اما در حقیقت پوست به طور دردناکی می سوزد و شما را قرمز می نماید، نه برنزه. اگر احساس درد کردید، فورا از آن محل دور شوید و سایه پیدا کنید.

10. بعد از آفتاب گرفتن و برنزه شدن از لوسیون های مرطوب نماینده بهره ببرید

لوسیون های مرطوب نماینده به سلامت پوست شما یاری نموده و از آسیب های ناشی از سوختگی جلوگیری می نمایند. ژل های حاوی آلوئه ورا از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

تغذیه مناسب برای برنزه شدن

برای این که رنگ برنزه زیبایی داشته باشید تنها رفتن به ساحل و استخر روباز کافی نیست؛ بلکه تغذیه شما هم ممکن است روی تناژ رنگ پوست تان تاثیر بگذارد. ممکن رنگ پوست شما پس از برنزه شدن تناژ قهوه ای بدرنگ یا خاکستری پیدا کند و دلخواه شما نباشد. یکی از مواردی که می تواند باعث گردد یک پوست برنزه زیبا داشته باشید رژیم غذایی مناسب است.

میوه ها و سبزیجات تازه، با محتوای بالای ویتامین های A، E و C، فواید زیادی خواهند داشت. آن ها نه تنها پوست شما را سالم تر می نمایند، بلکه به پوست تان یک تناژ زیبای برنزی می دهند.

میوه ها و سبزیجات نارنجی مانند کدو تنبل، آناناس، هویج، پرتقال، ماندارین، هلو و خربزه حاوی بتاکراتین هستند که به رنگدانه های پوست یک تناژ زیبای نارنجی رنگ می دهند و به مرطوب نگه داشتن پوست و محافظت از آن در برابر پیری زودرس یاری می نمایند. بتاکارتین برای هضم باید با چربی ها ترکیب گردد؛ بنابراین می توانید از ترکیب این میوه های دوست داشتنی با خامه یا ماست پرچرب برای خودتان نوشیدنی های خوش طعم درست کنید. اسموتی هویج و خامه یکی از برترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای خوش رنگ شدن بدنتان در دوره آفتاب گرفتن بنوشید.

اگر هم برای تعطیلات به منطقه های ساحلی رفته اید و می خواهید در ساحل آفتاب بگیرید مدت زمانی که در سفر هستید بهتر است به جای گوشت غذاهای دریایی و ماهی را جایگزین کنید؛ چراکه این نوع غذاها از خشک شدن پوست جلوگیری می نمایند.

یکی دیگر از موادی که در طول دوره برنزه شدن برای شما بسیار مفید است، لیکوپن است. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که لیکوپن به طور طبیعی از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می نماید. گوجه فرنگی، گوآوا و هندوانه سرشار از لیکوپن هستند.

  • چگونه بر اساس رنگ پوست لباس و آرایش خود را انتخاب کنید؟

اگر بعد از آفتاب گرفتن دچار سوختگی شدید، این کارها را انجام دهید

اگر بعد از آفتاب گرفتن دچار سوختگی و درد شدید اولین کاری که باید انجام دهید استفاده از لوسیون های مرطوب نماینده هر چند ساعت یک بار است. نوشیدن آب فراوان و استفاده از لوسیون ها و کرم های احیا نماینده را هم از قلم نیاندازید. لوسیون ها و کرم های حاوی پنتانول Panthenol برای این کار بسیار مناسب اند. ماسک های پوستی کاهش دهنده التهاب ماننده ماسک سفیده تخم مرغ، آلوئه ورا و خیار هم برای کاهش التهاب پس از سوختگی مناسب اند.

  • 4 فایده آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی

این ترفندها باعث می گردد پس از برنزه شدن رنگ زیباتری داشته باشید

یکی از مهم ترین ترفندها برای برنزه شدن، رعایت رژیم تغذیه ای و خوردن میوه ها و سبزیجات دارای بتاکارتین است که در بخش قبلی مطلب به آن اشاره کردیم. به جز تغذیه ترفندهای دیگری هم وجود دارد که باعث می گردد رنگ زیباتر و پوست سالم تری داشته باشید. این ترفندها شامل موارد ذیل هستند:

  • از روغن هایی با SPF طبیعی بهره ببرید. در حالی که این ها نباید جایگزین ضدآفتاب معمولی شما شوند، روغن های خاصی مانند آووکادو، نارگیل، تمشک و هویج را می توان برای دوز اضافی آبرسانی و محافظت از SPF استفاده کرد. روغن هویج علاوه بر آبرسانی رنگ زیباتری هم به پوست تان می دهد.
  • خانم ها برای برنزه شدن می توانند یک تاپ یا مایوی بدون بند بپوشند تا خط مایو روی شانه هایشان نماند و برنزه مجذوب کننده تری داشته باشند.
  • برخی از ماسک های پوست به شما یاری می نمایند تا رنگ برنزه مجذوب کننده تری داشته باشید. بعد از این که آفتاب گرفتید می توانید از این ماسک ها هم بهره ببرید تا رنگ بدنتان مجذوب کننده تر گردد. یک نمونه از این ماسک ها ماسک قهوه و روغن زیتون است. می توانید یک فنجان پودر قهوه را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و این خمیر را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان بگذارید. ماسک پودر کاکائو و لوسیون مرطوب نماینده هم می تواند برای مجذوب کننده تر شدن رنگ پوست مناسب باشد.

و در آخر

در این مطلب راهنمای کامل برنزه شدن در زیر نور آفتاب را برایتان ارائه کردیم. شما در کنار استخرهای روباز و ساحل دریا می توانید برنزه شوید و رنگ زیبایی بگیرید. فقط باید حتما به نکات و قوانین مهم مربوط به آفتاب گرفتن دقت کنید تا اشعه های مضر نور خورشید سلامتی شما را تحت تاثیر قرار ندهد. بار دیگر در سرانجام مطلب این نکته را خاطر نشان می کنیم که استفاده از ضدآفتاب مناسب، نوشیدن آب فراوان و آفتاب گرفتن در ساعت های مناسب جز مهم ترین نکاتی هستند که باید رعایت گردد.

منابع: Cyprusfortravellers, Healthline

منبع: دیجی استایل

به "10 نکته مهم که برای برنزه شدن با نور خورشید باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته مهم که برای برنزه شدن با نور خورشید باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید