6 نکته که قبل از خرید مانیتور با رفرش ریت بالا باید بدانید

به گزارش وبلاگ لاوان، زمانی که از نمایشگر دارای رفرش ریت بالا صحبت می کنیم، منظور ما پنل هایی هستند که از رفرش ریت 120 هرتز یا بالاتر بهره می برند. این روزها بسیاری از گوشی های هوشمند از نمایشگرهای مجهز به رفرش ریت بالا بهره می برند و در بین مانیتورها هم این پدیده روز به روز فراگیرتر می گردد. ولی آیا واقعا به مانیتور دارای رفرش ریت بالا احتیاج دارید؟

6 نکته که قبل از خرید مانیتور با رفرش ریت بالا باید بدانید

اگر برای خرید مانیتور بین دو مدل معمولی و مدل دارای رفرش ریت بالا مردد مانده اید، در این مطلب به نکاتی می پردازیم که قبل از خرید مانیتور با رفرش ریت بالا باید در نظر بگیرید. باید خاطرنشان کنیم بیشتر این نکات برای نمایشگر لپ تاپ ها هم صدق می نمایند.

قیمت: آیا حاضرید برای رفرش ریت بالاتر پول بیشتری بپردازید؟

در مقایسه با نمایشگرهای معمولی، خرید صفحه نمایش با رفرش ریت بالاتر تقریباً همواره هزینه بیشتری به همراه دارد، مگر اینکه بتوانید تخفیف بسیار خوبی پیدا کنید که در ایران چنین چیزی عملا وجود ندارد. علت این موضوع هم طبیعتا به بالاتر بودن هزینه های ساخت برمی گردد و در نتیجه شرکت های سازنده باید پول بیشتری از شما دریافت نمایند.

بنابراین، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید شرایط مالی شماست. آیا بودجه کافی برای خرید مانیتور با رفرش ریت بالا را دارید یا ترجیح می دهید به سراغ گزینه معمولی بروید؟ هزینه بیشتر برای چنین مانیتوری چند مزیت به همراه دارد. اول، تجربه کاربری بهتری با انیمیشن های روان تر و رابط کاربری سریع تر خواهید داشت. دوم، اگر کارت گرافیک شما به مقدار کافی قدرتمند باشد، در بازی ها نیز شاهد نمایش همه فریم های اضافی خواهید بود. نهایتاً با خرید این نوع نمایشگر، برای آینده نیز آماده می شوید و به احتمال زیاد به این زودی ها احتیاج به خرید نمایشگر نو نخواهید داشت.

شرایط بصری: آیا چنین مانیتورهایی واقعا مجذوب کنندهیت بصری خیلی بیشتری دارند؟

در این مورد می توانیم تفاوت بین نمایشگر 60 و 120 هرتزی گوشی ها را مثال بزنیم. اگر دو گوشی داشته باشید که یکی از آن ها 60 هرتزی و دیگری 120 هرتزی باشد، بدون شک استفاده از مدل 60 هرتزی اصلا تجربه خوبی نخواهد بود و به نظر می رسد نمایشگر موردنظر به شدت کند است.

حالا تصور کنید که این تفاوت را روی یک نمایشگر ده برابر بزرگ تر یا بیشتر تجربه کنید. بی شک این تفاوت غیرقابل انکار است. در بعضی محتواها، مانند ویدیوها، این تفاوت چندان محسوس نخواهد بود، زیرا بیشتر محتواها با نرخ 24 یا 30 فریم در ثانیه ضبط می شوند و در مانیتور با رفرش ریت بالا نیز به همین شکل به نظر می رسند. اما در محتوای دیگر، مانند بازی ها، این تفاوت کاملا مشهود است. بازی نه تنها به ورودی های شما به طور قابل توجهی سریع تر پاسخ می دهد، بلکه تاری تصویر نیز کاهش یافته و وضوح حرکت افزایش می یابد. این نه تنها باعث بهبود کیفیت بصری می گردد، بلکه می تواند عملکرد شما را در بازی ها نیز ارتقا دهد.

توان پردازشی: آیا کارت گرافیک شما از پس مانیتور نو برمی آید؟

ارتقا از مانیتور 60 هرتز به 120 هرتز، به این معناست که رفرش ریت دو برابر می گردد و در نتیجه برای بهره گیری از تمام هرتزهای اضافه، به توان پردازشی بیشتری احتیاج دارید.

اگر کارت گرافیک کنونی شما پیش از این برای دستیابی به 60 فریم در ثانیه با حدبیشتر توان خود کار می کرد، ممکن است با نمایشگر نو به خوبی هماهنگ نباشد. چرا که کارت گرافیک نمی تواند به مقدار حدبیشتر توانایی نمایشگر، فریم فراوری کند. برای افزایش عملکرد ممکن است احتیاج به کاهش تنظیمات گرافیکی باشد و در بعضی موارد محدودیت اصلی، قدرت پردازنده مرکزی شما برای فراوری فریم باشد.

اما نگران نباشید! فناوری های همگام سازی تطبیقی (G-Sync در کارت های گرافیک انویدیا و FreeSync در کارت های AMD) این امکان را فراهم می نمایند که مانیتور رفرش ریت خود را با خروجی کارت گرافیک تطبیق دهد. بنابراین، حتی اگر به طور مداوم به 120 هرتز کامل نرسید، باز هم بیشترین فریم های قابل فراوری سیستم خود را دریافت خواهید کرد.

کارت های سری 40 به بعد انویدیا از نسخه سوم Deep Learning Super Sampling (DLSS 3) استفاده می نمایند که با هوش مصنوعی فریم های میانی را ایجاد می نماید. این کار رفرش ریت را بهبود می بخشد در حالی که به توان کمتری احتیاج دارد. در واقع، برای پردازنده گرافیکی، حدس زدن ظاهر یک فریم با هوش مصنوعی، آسان تر از محاسبه و ترسیم آن است.

AMD هم برای کارت گرافیک های خود فناوری مشابهی به نام FSR ارائه می دهد که در حال حاضر نسل سوم این فناوری استفاده می گردد. البته تفاوت اصلی این فناوری نسبت به انویدیا این است که به سخت افزار اختصاصی احتیاجی ندارد. بعلاوه این فناوری محدود به کارت های گرافیک یک شرکت خاص نیست و کارت های گرافیک انویدیا و اینتل نیز می توانند از FSR 3 استفاده نمایند. AMD توصیه می نماید از مدل های Radeon سری RX 6000 به بعد و GeForce سری 30 به بعد بهره ببرید، اما کارت های Radeon سری RX 5000 و GeForce سری 20 نیز به وسیله FSR 3 پشتیبانی می شوند.

با در نظر گرفتن تمامی موارد، اگر کارت گرافیک شما مناسب این کار نیست، برای استفاده حدبیشتری از مانیتور نو، به احتمال زیاد احتیاج به ارتقای کارت گرافیک خود خواهید داشت.

کابل ها: آیا ستاپ شما مناسب چنین مانیتوری هست؟

حتی اگر کارت گرافیک از توان پردازشی کافی برای بهره گیری از تمام رفرش ریت نمایشگر داشته باشد، ممکن است کابل های موردنظر در این زمینه با محدودیت روبرو شوند. بنابراین باید ببینید که با توجه به رزولوشن، رفرش ریت و عمق رنگی، به چه پهنای باندی احتیاج دارید. ضمناً مطمئن شوید که پورت های موردنظر هم بتوانند تمام داده های دریافتی از به خوبی ارسال و دریافت نمایند. این یعنی ممکن است پورت HDMI موجود در کارت گرافیک چندان مناسب این کار نباشد و در نتیجه باید به فکر استفاده از پورت DisplayPort یا تاندربولت باشید.

نحوه استفاده: برای چه کاری می خواهید از مانیتور بهره ببرید؟

طبیعتا مانیتور با رفرش ریت بالا در وهله اول برای گیمرها اهمیت زیادی دارد. حتی اگر قرار نیست در طول روز ساعات زیادی را برای اجرای بازی ها صرف کنید، رفرش ریت بالای نمایشگر می تواند حتی وب گردی را هم به تجربه مجذوب کننده تری تبدیل کند. زیرا به لطف همین مزیت، اسکرول کردن لذت بخش تر می گردد. اما در کل اگر قرار نیست برای گیمینگ از مانیتور بهره ببرید، بهتر است به جای تمرکز بر رفرش ریت بالاتر، روی ویژگی های دیگری مانند بهره گیری از رزولوشن بالاتر تمرکز کنید زیرا چنین مواردی برای شما کاربردی تر خواهند بود.

سایر ویژگی ها: آیا حاضر هستید از بعضی مشخصه ها دست بکشید؟

اگر واقعا به مانیتور با رفرش ریت بالا احتیاج دارید، احتمالا باید از بعضی ویژگی ها دست بکشید. اگر مهم ترین ویژگی مورد نظر شما پشتیبانی از محدوده دینامیکی بالا (HDR) است، مطمئن شوید که نمایشگری با نرخ تازه سازی بالا که انتخاب می کنید از این قابلیت نیز پشتیبانی می نماید. بعلاوه باید پردازنده گرافیکی شما بتواند فشار پردازشی بیشتر را مدیریت کند و کابل ها و پورت هایی که استفاده می کنید از پهنای باند کافی برخوردار باشند. اگر داشتن چندین ورودی برای شما مهم است، حتما در مشخصات فنی مانیتور آن را آنالیز کنید. به یاد داشته باشید که اگر نمایشگرهای خمیده را ترجیح می دهید، گزینه های شما حتی کمتر خواهند شد.

از قلم نیاندازید که هر قابلیت نوی که به فیلتر جستجوی خود اضافه می کنید، احتمالاً به معنای هزینه بالاتر است. یک مانیتور 21 اینچی بدون خمیدگی، SDR با یک ورودی HDMI، حتی اگر از 120 هرتز پشتیبانی کند، قیمت بسیار پایین تری از یک نمایشگر 34 اینچی خمیده، HDR با چندین اتصال HDMI و DisplayPort خواهد داشت.

در نهایت، مهم ترین نکته این است که با در نظر گرفتن تمامی این موارد، محصولی را انتخاب کنید که به برترین وجه با احتیاجهای شما مطابقت داشته باشد. حتی ممکن است متوجه شوید که مانیتور با رفرش ریت بالا، اولویتی که تصور می کردید، نبوده است.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 نکته که قبل از خرید مانیتور با رفرش ریت بالا باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته که قبل از خرید مانیتور با رفرش ریت بالا باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید