علت یارکشی پوتین از کشورهای آفریقایی، روسیه باید یک هدف ژئواستراتژیک را محقق کند

به گزارش وبلاگ لاوان، نقش بازارهای آفریقا به عنوان واردکنندگان نفت و فرآورده های نفتی از روسیه،پس از چرخش سیاست انرژی و دیپلماسی روسیه به سمت شرق و ارائه اقداماتی برای کاهش تاثیر تحریم های غرب بر بخش انرژی، به طور چشم گیری در حال افزایش است.

علت یارکشی پوتین از کشورهای آفریقایی، روسیه باید یک هدف ژئواستراتژیک را محقق کند

به گزارش وبلاگ لاوان ، اقبال قلی اف معاون موسسه بین المللی MGIMO در حوزه سیاست انرژی و دیپلماسی در مقاله ای برای کلاب والدای با عنوان همکاری انرژی روسیه و آفریقا: چالش ها و منظرهها نوشت: شرکت های روسی برای ارائه پروژه هایی در حوزه انرژی به کشورهای آفریقایی دوست آمادگی دارند. این پروژه ها قرار است تا در طول زنجیره شایستگی از ظرفیت سازی تا راه اندازی شرکت ها به تقویت فناوری شرکت های آفریقایی منجر گردد بعلاوه به این شرکت ها برای ترکیب شدن در زنجیره های فراوریی و لجستیکی روسیه و کشورهای دیگر یاری کند. در شرایط کنونی تکامل سیستم انرژی دنیای، همکاری روسیه-آفریقا به طور فزاینده ای مهم است. همکاری در حوزه انرژی با کشورهای آفریقایی هم از طریق روابط دو جانبه، هم از طریق اوپک پلاس و هم از طریق دیگر پلتفرم ها انجام می گردد.

چالش های کلیدی سوخت و انرژی آفریقایی

آفریقا ذخایر چشم گیری از خاک زیر زمینی و پتانسیلی برجسته در فراوری انرژی دارد. هرچند، کشورهای آفریقایی با چند مشکل روبرو هستند. اول از همه، دسترسی به منابع همراه با برابری و مساوات نیست. نزدیک به 600 میلیون آفریقایی به برق دسترسی ندارند. بحران های انرژی حتی در کشورهایی که به برق دسترسی دارند مثل آفریقای جنوبی، هم بسیار متداول است. به علت خاموشی های برق، مقامات آفریقایی باید فجایع ملی و مسائل اورژانسی را مرتبا اعلام نمایند. دوم، آن ها به تعداد کافی نیروی انسانی متخصص در حوزه سوخت و انرژی ندارند. سوم، زیرساخت های بخش سوخت و انرژی توسعه نیافته است.(ظرفیت های ناکافی پردازش انرژی،شبکه ها و ایستگاه های برقی آبی) مسائل امنیت انرژی به علت شرایط پیچیده بین المللی برای کشورهای آفریقایی اهمیت ویژه ای پیدا نموده است. پیشرفت فناوری و افزایش سرمایه گذاری در پروژه های انرژی نیز چالش های مهمی باقی مانده است.

>>>

پوتین: آفریقا خواستار همکاری نظامی با ماست

پوتین : مقامات کی یف تمام توافقات قبلی را کنار گذاشتند

بیانیه اجلاس روسیه - آفریقا: سازمان تجارت دنیای اصلاح گردد

شرایط همکاری روسیه ـ آفریقا

شرکت های نفت و گاز روسیه در بسیاری از کشورهای آفریقایی فعالیت می نمایند. برای نمونه، لوک اویل،گازپروم و روس نفت در حال اجرای پروژه هایی در الجزایر،آنگولا، غنا، مصر، کامرون، ساحل عاج، نیجریه، جمهوری کنگو، سیرالئون و لیبی هستند.(پروژه های آن به حالت تعلیق در آمده است.) لوک اویل از اواسط دهه 1990 حضور خود در بازار آفریقا را بیشتر کرد. روس اتم در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای مصر به نام الضبعه است. این واحد از واحدهای ما با ظرفیت هر یک 1200 مگاوات تشکیل شده و دارای راکتورهای VVER-1200 (راکتورهای قدرت آب-آب) نسل 3+ خواهد بود. بر اساس این قرارداد، روس اتم سوخت هسته ای روسیه را برای کل چرخه حیات نیروگاه تامین خواهد نمود. بعلاوه آموزش پرسنل را به عهده می گیرد و از شرکای مصری خود در تعمیر و نگهداری و خدمات نیروگاه در دهه اول بهره برداری آن، حمایت خواهد نمود.

روس گیدرو، در حال اجرا 33 پروژه در دوازده کشور آفریقایی به ارزش بیش از سه میلیارد روبل است. در چند سال گذشته، شرکت های انرژی روسیه رقابت خود را با نمایندگان اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چین در بازارهای انرژی آفریقا افزایش داده اند. آن ها در حال مناقصه برای شرکت در پروژه های اکتشافات زمین شناسی و انرژی های جایگزین در مقیاس بزرگ هستند.

نقش بازارهای آفریقا به عنوان واردنمایندگان نفت و فرآورده های نفتی از روسیه، پس از چرخش سیاست انرژی و دیپلماسی روسیه به سمت شرق و ارائه اقداماتی برای کاهش تاثیر تحریم های غرب بر بخش انرژی، به طور چشم گیری در حال افزایش است. به عنوان مثال، کشورهای شمال آفریقا،(مراکش، تونس، لیبی، مصر و الجزایر) واردات محصولات نفتی روسیه را چندین برابر افزایش دادند. آفریقای جنوبی بعلاوه برای صادرنمایندگان نفت و فرآورده های نفتی روسیه مجذوب کننده تر شده است.

وقت عمل :منظره همکاری انرژی

اکنون که امنیت دنیای انرژی بسیار اهمیت پیدا نموده است؛ روسیه باید هدف ژئواستراتژیک خود یعنی تثیبت رهبری اش در جامعه دنیای انرژی را تعقیب کند. علاوه بر این روسیه آماده است تا به کشورهای آفریقایی در تقویت امنیت انرژی خود یاری کند، از جمله با تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی آن ها، که شامل ساخت نیروگاه های برق، توسعه بخش پتروشیمی و ایجاد زیرساخت های انرژی تنوپذیر می گردد. کشورهای جنوب صحرای آفریقا در ده سال آینده به 93 میلیارد دلار سرگایه گذاری زیر ساختی احتیاج خواهند داشت.

آفریقا از جایگاه خود به عنوان عرصه ای که در آن شرکت های فراملیتی با یکدیگر رقابت می نمایند؛ نگهداری می نماید و قدرتمندترین کشورهای دنیا از نظر ژنواکونومیک، این قاره را به حوزه های نفوذ تقسیم می نمایند. در این زمینه، تعهد شرکت های فراملیتی به بهره برداری از فرصت های سرمایه گذاری نو و ترویج قراردادهای بلندمدت در بخش نفت و گاز به عامل اصلی تاثیرگذار بر توسعه استراتژیک کشورهای آفریقایی تبدیل شده است.

شرایط فعلی بخش انرژی و سیاست دنیای ممکن است فرصت های نوی برای پیشرفت فناوری و ایجاد سرمایه گذاری و مشارکت بین المللی با کشورهای آفریقایی به بخش سوخت و انرژی روسیه ارائه دهد. شرکت های بزرگ نفت و گاز روسیه آماده هستند تا محموله های خود را به آفریقا از نظر حجم و دامنه جفرافیایی افزایش دهند. در واقع، شرکت های روسی می توانند به خوبی از هاب های انرژی موجود آفریقا استفاده نمایند یا مراکز نو ایجاد نمایند. دانش منحصر به فرد گازپروم و راه چاره های فن آوری گاز طبیعی می توانند به شرکای آفریقایی ما برای غلبه بر چندین چالش یاری کند. با توجه به اینکه مراکش هشتاد درصد ذغال سنگ خود را از روسیه وارد می نماید، کشورهایی مانند مراکش از روسیه می خواهند تا یک مرکز مشترک ذغال سنگ ایجاد کند.

انتظار می رود که غیر از بخش نفت و گاز، پروژه های مشترک در بخش انرژی کم کربن و انرژی های تنوپذیر در سال های آینده اهمیت ویژه ایی پیدا نمایند. در اینجا، شرکت های روسی می توانند راه چاره هایی برای ساخت و راه اندازی نیروگاه های خورشید و بادی ارائه دهند. روس اتم، یک شرکت دولتی روسیه، با ارائه راه چاره های مختلف به شرکای آفریقایی خود، بر ارتقای همکاری با آفریقا در زمینه انرژی هسته ای تمرکز نموده است. این ها نه تنها شامل ساخت نیروگاه های اصلی هسته ای بلکه بعلاوه نیروگاه های کوچیک تر برای کشورهایی با سیستم انرژی توسعه نیافته، بدون فراموش کردن نیروگاه های نفتی شناور برای کشورهای ساحلی است. روس اتم فرصتی برای شرکت در مناقصه برای ساخت نیروگاه های هسته ای، در چندین کشور آفریقایی، از جمله آفریقای جنوبی، که در حال حاضر تنها نیروگاه هسته ای فعال در این قاره را اداره می نماید،خواهد داشت. در آفریقا هنوز هم علاقه ای به ساخت نیروگاه های هسته ای وجود دارد که چندین کشور مشتاق پیوستن به باشگاه انرژی هسته ای هستند. به عنوان مثال، اوگاندا میخواهد اولین واحد انرژی هسته ای خود را در سال 2031 راه اندازی کند. چارچوب مالی همکاری روسیه و افریقا در زمینه انرژی شایان توجه ویژه است زیرا کشورهای غربی در پی زیاد کردن محدودیت ها تحریمی خود هستند. این یک واقعیت است که روسیه میخواهد به تدریج از معادلات دلاری از طریق تعداد خاصی از مصرف نمایندگان انرژی اش دور گردد. بعضی از کشورهای آفریقایی مثل زیمباوه برای حمایت از روسیه در این کوشش برای دور شدن از معادلات دلاری حضور دارند. در حال حاضر حدود سی پروژه در دستور کار همکاری انرژی با آفریقا وجود دارد. هنگام طراحی پروژه های بزرگ انرژی، تدابیری که تضمین می نماید منافع سرمایه گذاران روسی رعایت می گردد بسیار مهم است. چین،ایالات متحده آمریکا و اتحادیه ِ اروپا در بازارهای انرژی آفریقا کاملا فعال بوده اند. به عنوان مثال، چین پروژه های بزرگی به ارزش میلیاردها دلار انجام می دهد و آمریکایی ها ال.ان.جی خود را به عنوان بخشی از پروژه پیشرفت آفریقا به این قاره می برند. کلان پروژه های توسعه زیرساخت شامل ساخت بندر باگامویو در تانزانیا با مشاکرت چین و عمان است. این بزرگترین جنوب شرقی آفریقا خواهد بود. بعلاوه پروژه ساخت یک خط راه آهن به طول 1500 کیلومتر در لاگوس،نیجریه، با مشارکت چین و بعلاوه یک نیروگاه برق آبی 40 گیگاواتی در کنگو و غیره وجود دارد. اما فدراسیون روسیه می تواند از مزایای خود استفاده کند و شرکت های روسی آماده ارائه پروژه هایی هستند که برای یاری به کشورهای آفریقایی دوست برای تقویت حاکمیت فناوری خود در طول زنجیره شایستگی از ظرفیت سازی تا راه اندازی شرکت ها در آفریقا و بعلاوه فعال کردن شرکای آفریقایی خود طراحی شده اند. برای ادغام در زنجیره های فراوریی لجستیکی در روسیه و جاهای دیگر.

منبع: کلاب والدای / مترجم: ماهان نوروزپور

311313

منبع: خبرآنلاین

به "علت یارکشی پوتین از کشورهای آفریقایی، روسیه باید یک هدف ژئواستراتژیک را محقق کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت یارکشی پوتین از کشورهای آفریقایی، روسیه باید یک هدف ژئواستراتژیک را محقق کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید