سفیر ژاپن: به توسعه روابط تهران و توکیو خوشبینم

به گزارش وبلاگ لاوان، خبرنگاران آنلاین:سفیر ژاپن در ایران گفت: مردم دو کشور با هوشمندی، مسائل موجود را حل و فصل خواهند کرد و من به آینده روابط تهران و توکیو، بسیار خوشبین هستم.

سفیر ژاپن: به توسعه روابط تهران و توکیو خوشبینم

سایتو میتسوگو در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به روابط دیرینه ایران و ژاپن با بیان این که سابقه ارتباط میان دو ملت ایران و ژاپن به بیش از یک هزار سال می رسد، اظهارداشت: سال جاری نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور است. در دوران مدرن، خرید نفت ایران توسط ژاپن، ارزش مالی ویژه ای به این روابط داد. از سوی دیگر دولت ژاپن همیشه یاری هایی برای توسعه ایران نموده است و این یاری ها به ویژه در بخش محیط زیست که دولت ایران از ما درخواست همکاری نموده بود، چشمگیرتر بوده است.

سفیر ژاپن در تهران اعلام نمود: تهران و توکیو، علاوه بر روابط مالی، ارتباطات فرهنگی خوبی نیز با یکدیگر دارند.

او ادامه داد: سال جاری آقای آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن و آقای کونو، وزیر وقت امور خارجه، از ایران بازدید کردند که این اولین بازدید یک نخست وزیر ژاپن از ایران، پس از 41 سال بود.

برای حل مشکل ویزا کار در ژاپن کوشش می کنم

این دیپلمات ژاپنی با اشاره به این که کارگران ایرانی، به دلایل کنسولی از فهرست دریافت نمایندگان ویزا جدید کار در ژاپن حذف شده اند، گفت: در گذشته، کارگران ایرانی زیادی در ژاپن کار می کردند و کارشان برای کشور ما بسیار باارزش بود. اطلاع دارم که اکنون هم بخشی از نیروی کار ایرانی علاقمند به اشتغال در ژاپن هستند. ژاپن پذیرش نیروی کار خارجی را افزایش داده است و من امیدوارم بتوانم تسهیلاتی برای اشتغال نیروی کار ایرانی در ژاپن فراهم کنم.

آثار مشترک فرهنگی را به نمایش می گذاریم

سایتو درباره پشتوانه تاریخی و فرهنگی در روابط دو ملت توضیح داد: آثار تاریخی، فرهنگی و هنری ایران، بیش از هزار سال پیش وارد ژاپن شد. مشابه همین آثار، در ایران نیز کشف شده است. تصمیم داریم این آثار مشترک فرهنگی را به نمایش بگذاریم تا مخاطبان با پیشینه روابط دو ملت، بیشتر آشنا شوند. به عنوان مثال، در گنجنامه بعضی امپراتوران ژاپن، آثار هنر ایرانی را می توان یافت که مشابه آن در موزه ملی ایران نیز دیده می گردد.

ژاپن برای رفع موانعِ گسترش روابط با ایران کوشش می نماید

سفیر ژاپن در ایران درباره روابط بازرگانی دو کشور اعلام نمود: شرکت های ژاپنی، علاقمند به حضور در ایران هستند و اراده لازم را در این زمینه دارند، اما متاسفانه به دلیل وضعیت موجود که ارتباطی به اقتصاد ندارد و به روابط بین الملل مربوط است، همکاری با شرکت های ایرانی سخت شده است.

سایتو با بیان این که وقتی مشکل به اقتصاد مربوط نیست، شرکت های خصوصی ایران و ژاپن قادر به حل آن نیستند، ابراز داشت: آقای آبه شینزو با سفر خردادماه خود ایران، اراده اش را برای حل مشکلاتی که مانع از توسعه روابط دو کشور شده است، نشان داد. اطلاع دارم که مقام های ایرانی هم از کوشش آقای آبه استقبال می نمایند. بازدیدهای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از ژاپن در ماه های مه و اوت، نشانه این استقبال است. متقابلا آقای موری، معاون وزیر خارجه ژاپن نیز در ماه های اوت و اکتبر از ایران بازدید کردند.

مشکل خلیج فارس، مشکل ژاپن هم هست | به ائتلاف آمریکا نمی پیوندیم

او ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش در خاورمیانه اظهارداشت: با توجه به اینکه ژاپن بخش عمده ای از احتیاج خود به انرژی را از منطقه خلیج فارس تامین می نماید، مسائل منطقه حاشیه خلیج فارس، مستقیما مسائل کشور ژاپن هم هست.

این دیپلمات ژاپنی اضافه نمود: البته ژاپن تصمیم گرفته است که به ائتلاف آمریکا نپیوندد، اما به ابتکار خود برای کاهش تنش ها ادامه خواهد داد. به همین دلیل، ما با بازیگران منطقه از جمله ایران و کشورهای همسایه و همچنین با آمریکا و اروپا رایزنی و گفتگو می کنیم.

سایتو درباره جزئیات ابتکار مستقل ژاپنی در عین حال گفت: اقدام های مستقل ژاپنی، هنوز در دست آنالیز است و فعلا نمی توانم جزئیاتی در این باره ارائه کنم.

فشارهای کنونی بر مردم ایران، در مقابل 7000 سال تمدن، هیچ است

او درباره آینده روابط ایران و ژاپن عنوان نمود: موانعی برای توسعه روابط وجود دارد. این موانع در ظاهر پیچیده هستند؛ حال آن که با هوشمندی می توان آنها را رفع کرد. اطمینان دارم ملت های ژاپن و ایران با هوشمندی می توانند مسائل را حل و فصل نمایند. به همین دلیل، به آینده روابط دو کشور خوشبین هستم.

این دیپلمات ژاپنی در سرانجام گفت: می دانم که مردم ایران زیر فشار هستند، اما این دوران فشار، در مقابل هفت هزار سال تمدن ایرانی، هیچ است.

منبع: همشهری آنلاین

به "سفیر ژاپن: به توسعه روابط تهران و توکیو خوشبینم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ژاپن: به توسعه روابط تهران و توکیو خوشبینم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید