گزارش خبرنگاران، استراتژی جدید اتحادیه اروپا محور سفر موگرینی به آسیای مرکزی

به گزارش وبلاگ لاوان، سفر فدریکا موگرینی به آسیای مرکزی در حقیقت مکمل سفر اخیر رئیس شورای اروپا، دونالد تاسک به این منطقه بوده و در راستای پیاده سازی مکانیزم های اجرایی استراتژی جدید این اتحادیه در قبال آسیای مرکزی صورت می گیرد.

گزارش خبرنگاران، استراتژی جدید اتحادیه اروپا محور سفر موگرینی به آسیای مرکزی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لاوان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در راس یک هیات سیاسی و دیپلماتیک، طی روزهای شنبه و یکشنبه وارد آسیای مرکزی می گردد. ترکمنستان و قرقیزستان دو کشوری هستند که مقصد سفر وی عنوان شده اند.

در نخستین برنامه موگرینی، وی در پانزدهمین نشست وزرای امور خارجه آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا شرکت خواهد نمود. بیشکک، پایتخت قرقیزستان میزبان این جلسه است و بحث و آنالیز ابعاد اجرایی استراتژی جدید اتحادیه اروپا در قبال آسیای مرکزی اصلی ترین محور این دیدار است. استراتژی مذکور که دومین سند استراتژی اتحادیه اروپا در قبال این منطقه است (سند نخست سال 2007 تصویب و اجرا شده بود)، حدودا یک ماه پیش توسط شورای وزاری امور خارجه کمیسیون اروپایی به تصویب نهایی رسید.

در بیشکک علاوه بر نشست وزاری امور خارجه آسیای مرکزی، موگرینی دیدار جداگانه ای با چنگیز آیداربیک اف، وزیر امور خارجه، و سورانبای جین بیک اف، رئیس جمهوری قرقیزستان خواهد داشت. امضای موافقتنامه همکاری و مشارکت ارتقاء یافته قرقیزستان و اتحادیه اروپا دیگر برنامه موگرینی در بیشکک است. اولین جلسه مجمع آسیای مرکزی- اتحادیه اروپا نیز با حضور گروه ها و چهره های فعال جامعه مدنی دو طرف نیز قرار است در بیشکک با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار گردد. در بیشکک موگرینی دیداری را نیز با نمایندگان زن مجلس قرقیزستان در محل آموزشگاه دیپلماتیک پایتخت قرقیزستان برگزار می نماید.

پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی، موگرینی به عشق آباد، پایتخت ترکمنستان رفته و با رشید مرداف، وزیر خارجه این کشور دیدار نموده و اسنادی پیرامون حضور یک هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در این کشور به امضای طرفین رسید. دیدار با گلشاد ممدوا، رئیس مجلس ترکمنستان دیگر دیداری است که در برنامه سفر یک روزه موگرینی به ترکمنستان اعلام شده است. هنوز خبری از دیدار احتاقتصادی وی و قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان منتشر نشده است.

این سفر فدریکا موگرینی به آسیای مرکزی در حالی صورت می گیرد که، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در سفری به آسیای مرکزی، از سه کشور دیدار نموده بود. در ازبکستان و دیدار با شوکت میرضیایف، در قزاقستان دیدار با قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور موقت آن موقع و نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق، و در نهایت در تاجیکستان با امامعلی رحمان دیدار کرد. در این دیدارها تعریف و تمجیدهای تاسک از رهبران این کشورها و به ویژه تاجیکستان با حواشی و نقدها بسیاری میان کاربران غربی شبکه های اجتماعی روبرو شده بود. در مجموع به نظر می رسد پازل دیپلماتیک اتحادیه اروپا با آسیای مرکزی با سفر موگرینی به دو کشوری که دونالد تاسک به آن ها سفر ننموده بود، قرار است تکمیل گردد.

اجرای استراتژی جدید اتحادیه اروپا در حالی اصلی ترین هدف این سفرها عنوان می گردد که طی بیش از یک دهه از اجرای سند سال 2007، تحولات نسبتا چشم گیری در این منطقه به وجود آمده است. اتحادیه اروپا با یک رویکرد ایجابی طی سال های اخیر روینمودهایی را نظیر ارائه یاری های اقتصادی و توسعه ای در ازای اصلاحات ساختاری، برگزاری رویدادهای مشترک و منظم سیاسی و دیپلماتیک، کوشش برای میانجی گری در مسائل و بحران های منطقه ای در قالب سازمان امنیت و همکاری اروپا، کاهش تدریجی کوشش ها برای مداخله در ترتیبات امنیتی منطقه ای پس از بحران افغانستان و کاهش نقش ناتو، تقویت جامعه مدنی و جریان های اجتماعی، توسعه فعالیت های رسانه ای به وسیله رادیو آزادی، حمایت از اپوزوسیون این کشورها و اعمال فشار سیاسی به جمهوری ها، و در نهایت تضمین دسترسی مطلوب به منابع غنی این منطقه در پیش گرفته است. استراتژی جدید مصوب در این اتحادیه، تداوم و تضمین این روینمودهای عملیاتی را در قالب توسعه مناسبات و تقویت روابط با دولت ها پیگیری می نماید.

نکته مهم دیگری که در دیدارهای اخیر، سند جدید و رویکرد 10 سال اخیر این اتحادیه مشاهده می گردد، کنار آمدن با رهبران سیاسی سنتی منطقه و دوری از روینمودهایی نظیر انقلاب های رنگی است. مقامات اروپایی طی این سال ها کوشش نموده اند تمامی مناسبات خود را با لحاظ کردن منافع طبقه نخبگان حاکم و به دور از ایجاد چالش با آن ها پیگیری نمایند. یک عامل اصلی در این رفتار و رویکرد اتحادیه اروپا مساله انتقال قدرت می باشد. تجربه نسبتا پیروز این اتحادیه در الگوی ازبکستان باعث شده تا اروپایی ها نسبت به روی دادن اتفاق مشابه در دیگر جمهوری ها، به ویژه تاجیکستان و ترکمنستان نیز امیدوار باشند. ارائه یک الگوی پیروز منطقه ای و به دور از بی ثباتی در ازبکستان یکی از مهم ترین اهداف کوتاه و میان مدت اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی است.

با این حال حوادث و تحولات قزاقستان تا حدودی برنامه های اتحادیه اروپا را با چالش روبرو نمود که منجر شد در قالب حمایت از اپوزوسیون قزاق و پوشش اعتراضات محدود هفته های اخیر اقدام به نوعی موازنه نماید، اما به زودی نشان داد که کار با توکایف در قزاقستان همچنان از اولویت های اصولی این اتحادیه و مقدم بر شعارهای سلبی لیبرالی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش خبرنگاران، استراتژی جدید اتحادیه اروپا محور سفر موگرینی به آسیای مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، استراتژی جدید اتحادیه اروپا محور سفر موگرینی به آسیای مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید